Online reviews op je eigen website
In de voorgaande blogs hebben we het vaak aangehaald: ouders, jouw (potentiële) klanten, zijn (ook) online te vinden. Het is daarom belangrijk dat je er als kinderopvangorganisatie voor zorgt dat de website (vaak de eerste kennismaking) de gewenste uitstraling heeft. Alle informatie moet juist en compleet zijn. Online reviews kunnen een goede toevoeging zijn voor de website. Met de nadruk op ‘kunnen’. Want reviews moeten geloofwaardig zijn, pas dan hebben ze een meerwaarde om de kwaliteit te onderstrepen.
Reviews worden in veel gevallen zelf op websites geplaatst. Dat is een fout die meerdere organisaties maken. Consumenten, en dus ook ouders, prikken daar in de meeste gevallen doorheen. Het is belangrijk dat de meningen echt zijn en dat dat duidelijk te zien is. Daarbij heb je zelf niets aan ‘nep’ reviews, deze helpen je organisatie niet vooruit. Plaats een foto, naam, een bron en/of datum bij het verhaal. En zorg bijvoorbeeld dat er gereageerd kan worden door andere ouders. Pas als je écht weet wat er speelt, kun je daarop anticiperen. Zowel op positieve als negatieve reacties.
‘Eerlijkheid en openheid zijn zeker voor kinderopvang belangrijke begrippen waarmee je je via online reviews kunt laten zien.’
Verstop reviews niet achter ingewikkelde tabjes op je website. Reviews mag je laten zien en je mag er trots op zijn. Daarmee kun je erg goed de aandacht van de bezoeker trekken en vasthouden, waardoor hij of zij wellicht meer van jouw organisatie wil weten. Eerlijkheid en openheid zijn zeker voor de kinderopvang twee belangrijke begrippen waarmee je je via online reviews kunt laten zien.
Beoordelingsplatform
Probeer verder te kijken dan alleen je eigen website. Een voorbeeld van een bekend beoordelingsplatform voor de kinderopvang is: VergelijkDeKinderopvang. Ga na wat voor jouw omgeving of voor de kinderopvang branche de standaard is en hoe groot de invloed van dit platform is voor jouw doelgroep. Want ook hierbij is niet gezegd dat het voor iedere kinderopvangorganisatie even goed werkt. Ga na waarmee jij als kinderopvangorganisatie meer geloofwaardigheid, openheid en kwaliteit kunt genereren zodat je nieuwe potentiële klanten aan je kunt binden zodra de markt weer aantrekt. Durf vooruit te denken en haal je voordeel uit de online reviews van (potentiële) klanten.