Blog Alicia Kooijman – Contentmarketing

Het aanbieden van relevante en gerichte informatie aan je doelgroep, dat is wat contentmarketing simpelweg inhoudt. Je zou het ook informatiemarketing kunnen noemen. Het vizier is gericht op de behoeften van ouders. Want ouders maken tenslotte de keuze voor jouw kinderopvangorganisatie en zijn dus je belangrijkste doelgroep. Dankzij contentmarketing kun je deze behoeften van ouders meten en eventueel daarop anticiperen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Blog Alicia Kooijman - Contentmarketing

We kunnen het inmiddels bestempelen als onmisbaar, ook als het gaat om kinderopvang. Want het goud, de content, dat hebben we al in handen. Nu de verspreiding van deze content nog. Ik zal je uitleggen waarom het onmisbaar is en hoe je je content goed kunt verspreiden.

Wie denkt dat de traditionele manier van communiceren voldoende is om ouders aan een kinderopvangorganisatie te binden, heeft het mis. De moderne ouder verlangt steeds meer naar relevantie en toegevoegde waarde. Ik zeg weleens: ‘De kracht van het internet is de macht van de klant geworden.’ Klanten bepalen steeds vaker zelf aan welke informatie ze wel of geen behoefte hebben. Ze maken zelf de keuze wat wel of niet relevant is en op welke manier ze op de hoogte gehouden willen worden.

Denk bijvoorbeeld aan de nieuwsbrief die je maandelijks verstuurt aan ouders. Door deze nieuwsbrief eens online te versturen kun je meten of ouders hem überhaupt lezen en welke content ze daadwerkelijk belangrijk vinden. Het is een vorm van contentmarketing die voor de kinderopvang heel effectief de behoeften van ouders kan peilen. Maar er is meer…


‘De meest waardevolle content is de content die over hun eigen kind(eren) gaat’

Effectief scoren met contentmarketing betekent dat je als kinderopvangorganisatie bewust met je doelgroep bezig bent. Realiseer je hoeveel content er binnen een kinderopvangorganisatie al aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan het pedagogisch beleid of het kindvolgsysteem. Of de informatie die je ouders meegeeft op het moment dat een kindje ziek naar huis gaat. Dit is ook een vorm van contentmarketing, die ervoor zorgt dat je als kinderopvangorganisatie een voorbeeldfunctie hebt voor ouders. En dat is voor veel kinderopvangorganisaties een belangrijk doel.



Naar mijn idee is de meeste waardevolle content voor ouders de content die over hun eigen kind(eren) gaat. Dat is het absolute goud dat kinderopvangorganisaties in handen hebben. Het is alleen de kunst om deze content (online) op de juiste manier te verspreiden bijvoorbeeld via social media of een communicatiesysteem zoals Joyn DayCare.

Door als kinderopvangorganisatie te investeren in contentmarketing kun je de behoeften van ouders peilen. Het is een nieuwe manier van denken, van informatie over je doelgroep vergaren en je dienstverlening beter op de doelgroep af te stemmen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.