Blog Alicia Kooijman – 2014 wordt het communicatie jaar

Was 2013 een makkelijk jaar voor de kinderopvang? Zeker niet. Was het een leerzaam jaar waarin we als branche sterker zijn geworden? Wij (namens Joyn DayCare) denken van wel. De vraag is alleen, hoe kunnen we ervoor zorgen dat hetgeen waar we van geleerd hebben kunnen ombuigen naar positiviteit?
Blog Alicia Kooijman - 2014 wordt het communicatie jaar
Foto: Alicia Kooijman

Het versterken van de communicatie kan hierin een grote rol spelen. De kinderopvang mag trots zijn op het werk dat ze verricht. Nog steeds zorgen jullie ervoor dat vele ouders kunnen blijven werken en dat de kinderen op een pedagogisch verantwoorde manier worden opgevangen. Samen opvoeden noemen we dat. Het doet ons pijn om te zien hoeveel organisaties met man en macht vechten om te overleven. Iedereen is toe aan een nieuw en positief jaar. Een jaar vol nieuwe kansen. We gaan niet zitten afwachten maar we komen in actie. We laten zien wat we waard zijn.

Wat is kwaliteit? Een lastige vraag waar iedere organisatie waarschijnlijk een ander antwoord op heeft. Maar tegenwoordig moeten we veel meer kijken naar wat ouders onder kwaliteit verstaan. Tenslotte nemen zij, zakelijk gezien, de dienst bij je af. Zij betalen, dus willen ze ook weten waarvoor ze betalen en of dat overeenkomt met de wensen die zij zelf hebben.

Sluit als kinderopvang meer aan op de vraag in de markt. Het is in deze tijd niet meer vanzelfsprekend dat formele opvang altijd de juiste oplossing is. We moeten laten zien wat we in huis hebben en ouders meenemen in onze pedagogische waarde. Toon overtuigingskracht en communiceer zodat ouders weten waarom ze voor jouw kinderopvang moeten kiezen.


‘Geef ouders het inzicht waar ze al die jaren op hebben moeten wachten!’

Ga eens voor jezelf na:

  • Wie is jullie doelgroep? Welke ouders kiezen er voor jullie kinderopvang? Hoe zou je jullie doelgroep kunnen omschrijven? Zijn er wellicht nog meer raakvlakken waardoor je met jullie opvang beter op hun wensen kunt inspelen? Vraag het eventueel aan ouders zelf.
  • Wat is jullie kwaliteit? Waarvoor moet jullie doelgroep kiezen voor jullie kinderopvang? En wees daarin kritisch. Je hoeft niet perse onderscheidend te zijn t.a.v. concurrenten. De geloofwaardigheid en het uitdragen van kwaliteit is veel belangrijker. Vertrouwen is een hele belangrijke pijler voor ouders binnen kinderopvang.
  • Hoe laat je de kwaliteit zien? En: hoe zorgen jullie ervoor dat de kwaliteit waar jullie als kinderopvang voor staan,      gezien wordt door jullie doelgroep? Mensen zijn bereid om voor kwaliteit te betalen, helemaal als het om de zorg van hun eigen kind(eren) gaat. Maar hoe kunnen zij deze kwaliteit ervaren?

Thuiswerken, opa en oma passen een dagje op en zelfs IKEA komt met aanbiedingen waardoor je als ouders je kind(eren) niet persé naar de kinderopvang hoeft te brengen. Ineens komen er allemaal concurrenten de hoek om vliegen die het de kinderopvang niet makkelijker maken. Het is belangrijk om uitdagingen en tegenslagen om te buigen naar kansen. Omdenken noemen we dat.

Het jaar 2014 is bij uitstek het jaar om daarin verandering te brengen. Nieuwe ideeën en concepten het licht laten zien. Samenwerkingen met andere kinderopvang organisaties of bedrijven uit de buurt aangaan. Laat zien dat jullie bezig zijn met innoveren en verbeteren. En betrek ouders bij beslissingen en oplossingen, natuurlijk alles tot een bepaalde hoogte. Geef ze inzicht in wat hun kind(eren) gedurende de dag meemaken bij jullie op de kinderopvang. Welke activiteiten worden er gedaan? Laat het zien met woorden, laat het zien met prachtige foto’s. Laat het zien! En wordt als branche weer zichtbaar. Dat is waar wij als bedrijf voor staan en heilig in geloven. Wij zijn klaar om jullie te helpen om van 2014 hét communicatiejaar te maken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.