Uiteindelijk bleken ze elkaar goed aan te vullen en ontstond er een fijne amicale sfeer. Precies dat wat je nodig hebt om goed te kunnen leren.
Op de tweede dag van de Aandachtsfunctionaris-training was de opdracht aan de cursisten om een elevator pitch te geven, wat altijd spannend is en die bij sommigen ook wat weerstand oplevert, met opmerkingen als: “Daar ben ik niet goed in” en “Ik sta liever niet in de belangstelling, zeker niet voor een groep”.
Degene die die het hardste riep dat ze het niet kon, verbaasde ons het meest met een geweldige pitch! Ze stond te trillen als een rietje en had alles wat ze wilde lezen op haar telefoon staan. Zodra ze voor de groep stond, ging het los. Ze vergat de telefoon en sprak zo mooi uit haar hart!
Over dat ze thuis een kind heeft waaraan ze ging uitleggen wat ze aan het leren was, en hoe haar kindje daarop allemaal vragen ging stellen over die mensen die ander kinderen niet lief genoeg behandelde. Het bracht ons allemaal direct in de realiteit terug. Dit is waar het om gaat.
‘Daar waar het om gaat, Een kind dat in de klem zit helpen, dat moet je kunnen ‘aanvoelen’’
Je krijgt op de Aandachtsfunctionaris-training veel theorie, regels en wetgeving over wat je wanneer moet doen. Maar daar waar het om gaat, namelijk een kind dat in de klem zit helpen, dat moet je kunnen ‘aanvoelen’. Je kan een onderbuikgevoel niet aanleren. Daar moet je voor openstaan en kunnen herkennen, zonder je eigen remmingen en eventuele eigen bagage.
De emotie die je voelt als je ziet of hoort dat het niet goed gaat met zo’n kind en dat je alles in beweging wilt brengen, met de juiste handelingen en heel adequaat het kind wilt helpen en ook hun verzorgers/ouders hulp wilt aanbieden; dat is wat emoties ook doen.
En dat kan met de juiste kennis, maar ook zeker met een Aandachtsfunctionaris die voelt waar hij/zij mee bezig is en dat gevoel ook kan overbrengen aan collega’s. Nou, dat was dus goed gelukt bij de vrouw uit het bovengenoemde voorbeeld. We voelden allemaal wat ze wilde overbrengen aan haar collega’s en dan lukt het ook om je collega’s in beweging te brengen om volgens de Meldcode te gaan handelen.
De cursisten zijn na de afronding van deze Aandachtsfunctionaris-training een WhatsApp-groep gestart om in contact te blijven, zodat ze elkaar kunnen ondersteunen en vragen kunnen stellen! Top toch!