Bekijk het eens door een jongensbril

Jongens en meiden zijn anders in hun gedrag. Daar is het werkveld het wel over eens. Bij kinderopvangorganisatie Mundo in Schiedam leren drie mannelijke medewerkers hun veelal vrouwelijke collega's om te leren kijken door een jongensbril met het project "Tjonge jonge Jongens". Zij delen een aantal tips met lezers van Kinderopvangtotaal.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Jongens… hoe pak je het beter aan?

  1. ‘Jongens kunnen geen moment op hun kont zitten’
    Situatie: kinderen moeten wachten op hun eten/drinken en beginnen aan elkaar te plukken, dingen te gooien, de eerste schop onder tafel wordt uitgedeeld.
    Oplossing: als je de kinderen steeds corrigeert met: ‘Blijf van elkaar af, zit stil’, dan gaan ze denken dat ze iets fout doen. Dat geeft een vervelend gevoel. Richt het eetmoment zo in dat de kinderen minder hoeven te wachten en dat ze zelf kunnen kiezen wanneer ze aan tafel komen.
  2. ‘Jongens kunnen niet rustig wachten’
    Situatie: de kinderen gaan op uitstapje. Ze komen opgeladen om 8.30 uur aan bij de bso, maar de bus komt pas om 9.30 uur. En dan moeten ook nog 25 kinderen plassen op twee wc’s. De meiden kletsen met elkaar, maar de jongens worden onrustig.
    Oplossing: je bent geneigd om de jongens te corrigeren. ‘Geen geren, geen gevecht.’ Blom: ‘Doe een simpel balspel. Als we na schooltijd op de bso’ers wachten, gooien we een bal over. En als 25 kinderen moeten plassen doen we een kringspelletje. Wie af is mag naar de wc. Kinderen hebben niet eens door dat ze wachten.’
  3. ‘Stoeien loopt vaak uit op vechten’
    Situatie: het begint met een beetje ravotten en stoeien, maar dan doet een kind zich pijn of wordt boos en slaat het om in echt vechten.
    Oplossing: je wilt de kinderen misschien bij het eerste stoeipartijtje al uit elkaar te halen, maar laat ze even ravotten. Daar hebben ze blijkbaar behoefte aan. Zodra het op vechten begint te lijken, grijp je in. Je wilt het uitpraten, maar kinderen zijn defensief (‘Hij begon’). Blom: ‘Zet ze een flink eind uit elkaar en laat ze bedaren. Als de emotie weg is, kunnen de jongens het vaak zelf al bijleggen. Zo niet, dan kan je dit begeleiden, maar wel pas na het afkoelen.’
  4. ‘Jongens zien geen gevaar’
    Situatie: je speelt op een groot natuurterrein. De jongens willen in die spannende bosjes spelen, maar drie meter verderop is een waterpartij. Je bent bang dat ze erin vallen, voelt je verantwoordelijk en weigert. Alom teleurstelling en sippe gezichten.
    Oplossing: ‘Beweeg mee met het kind’, zegt Blom. ‘Laat ze wél in de bosjes spelen, maar niet aan de kant van het water. Maak afspraken. De verantwoordelijkheid in het meedenken bij de oplossing stimuleert de ontwikkeling.’

3X lekker stoeien

Stel dat kinderen (jongens en/of meisjes, dat maakt natuurlijk niet uit) willen ravotten. Hoe organiseer je dit zonder dat het uit de hand loopt? Ook hiervoor heeft het mannenteam van Mundo een paar goede ideeën:

  • Koning van de mat > Leg een dikke gymmat in het midden en kleine matten eromheen. Er mag geworsteld en geduwd worden, maar je mag elkaar geen pijn doen. Wie de kleine mat aanraakt, is af. Dit kan ook heel simpel op een kleed.
  • Kussengevecht > Maak goede afspraken met de kinderen. Niet aan kleding trekken, niet op het hoofd slaan en bij ‘stop’ wordt het spel gestaakt
  • Evenwichtsbalk > Een rijtje tegels op het gras vormt de evenwichtsbalk. Twee kinderen krijgen zachte schuimplastic noedels en mogen elkaar proberen van de balk te duwen. Er mag alleen op het lichaam worden geduwd.

Ben je benieuwd wat het initiatief Tjonge jonge jongens van kinderopvang Mundo inhoudt? Abonnees van tijdschrift Kinderopvang kunnen in dit artikel alles over het project lezen


Kijk op www.tjongejongejongens.nl voor workshops of een ouderavond

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.