Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Als Stint onveilig was, hadden we veel meer ongevallen gehad’

Dat het Openbaar Ministerie (OM) de voormalige Stint als 'onveilig op tal van punten' bestempeld, valt niet bij iedereen in goede aarde. Branchepartijen stellen dat de sector de elektrische bolderkar jarenlang naar volle tevredenheid heeft gebruikt. ‘Ik hoor het OM zeggen dat de remmen het niet goed genoeg zouden doen. Dan begint het bij mij al te jeuken', reageert BOinK-voorzitter Gjalt Jellesma.
als-stint-onveilig-was-hadden-we-veel-meer-ongevallen-gehad
Robin Utrecht/ANP

Het OM maakte op 17 augustus bekend dat het twee bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de productie en de verkoop van de Stint – de voorganger van de BSO bus – en de twee leidinggevenden van deze bedrijven gaat vervolgen voor het plegen van ‘meerdere strafbare feiten’.

Onveilig

Het product zou onveilig zijn op ’tal van punten’. Zo voldeed het niet aan de veiligheidseisen volgens de Machinerichtlijn; een Europese richtlijn met veiligheidscriteria waaraan machines moeten voldoen. Uit onderzoek bleek dat de Stint geen degelijke remconstructie had, geen remschakelaar, een ondeugdelijke gashendel, geen opstartbeveiliging en geen aanwezigheidsdetectie.

In een schriftelijke reactie aan het Brabants Dagblad laat de Brancheorganisatie Kinderopvang (BK) weten dat de branche sinds 2011 naar volle tevredenheid gebruikt maakt van de Stint en de BSO bus. Ook Jellesma zegt positief te zijn over de Stint en diens opvolger en benadrukt dat het voertuig ‘honderdduizenden keren’ rondreed in drukke steden als Utrecht en Amsterdam, zonder ernstige ongelukken. ‘In Utrecht heb je de drukste fietspaden van Nederland. Daar reden ze met gemak door het verkeer heen. En dan zouden die voertuigen niet goed kunnen remmen? Hou op, zeg. Als de Stint onveilig was, hadden we veel meer ongevallen gehad.’

‘Begint bij mij te jeuken’

Jellesma – evenals de BK – zegt positief te zijn over het feit dat de zaak nu voor de rechter komt, ook al is dat vijf jaar na dato. ‘Dan kan dit dossier afgerond worden. Laat het OM maar met bewijzen komen. Zijn er fouten gemaakt? Dan moet er gestraft worden. Ik hoor het OM weer praten over dat de remmen het niet goed genoeg zouden doen. Dan begint het bij mij al te jeuken. Want als dat het enige is, dan heb ik er een hard hoofd in.’

Geen stap dichterbij de oorzaak

Hoewel nabestaanden opgelucht zijn dat het tot vervolging komt, en het OM dat ook benadrukt, vindt Jellesma de gang van zaken niet chique. Tegen het Brabants Dagblad zegt hij: ‘Waarom betrekt het OM de ouders er zo bij? Je komt met dit onderzoek namelijk geen stáp dichter bij de oorzaak van dat vreselijke ongeluk. Daar is door allerlei instanties al onderzoek naar gedaan, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dat zijn geen kleine jongens. Op de vraag wat er nou precies is gebeurd in Oss, krijg je hiermee geen antwoord.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.