Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Actieagenda Gelijke Kansen: ‘Positieve ervaringen aan het leven van een kind toevoegen’

In 's-Hertogenbosch is de Actieagenda Gelijke Kansen gelanceerd. Het programma is een samenwerking van de gemeente met ouders, scholen, kinderopvang, welzijnsorganisaties, sportverenigingen, cultuurinstellingen en andere organisaties die kunnen bijdragen. Een brede community van bestuurders én uitvoerders: van leerkrachten tot jongerenwerkers, en van cultuurmakers tot sportcoaches.

Het is een indrukwekkende en omvangrijke lijst van initiatieven die de gelanceerde Actieagenda Gelijke Kansen laat zien. Een jaarrond, compleet aanbod voor alle kinderen op centrale plekken in de wijk. Het aanbod is gericht op beweging, creativiteit, natuur, sociale vaardigheden of huiswerkondersteuning. Voor jonge kinderen ligt de focus op de taal-, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling.

Voor oudere kinderen is een breder aanbod waaruit ze hun eigen keuzes maken. Voor de kinderen van 0-12 beperkt het zich vooralsnog tot vier wijken in de stad, omdat de leefwereld voor deze kinderen vooral hun eigen wijk is.

De actieagenda is omvangrijk. Hij is dan ook opgesplitst in vijf thema’s:
– nieuwe ervaringen opdoen
– steun en stimulans van ouders en omgeving
– integraal buitenschools aanbod
– talenten ontwikkelen en passende keuzes maken
– een sterke community van professionals

Ufuk Kâhya, wethouder van onder meer Talentontwikkeling, is ervan overtuigd dat elk kind talent heeft: ‘Helaas krijgen niet alle kinderen dezelfde kansen op het ontdekken en ontwikkelen daarvan. De oorzaken daarvan liggen maar al te vaak in de nabije omgeving van het kind.’

Stabiele omgeving

Met de Actieagenda Gelijke Kansen moeten gelijke kansen gecreëerd voor alle kinderen in ’s-Hertogenbosch. ‘Door hun zelfvertrouwen te stimuleren, hun horizon te verbreden en hen te laten opgroeien in een stabiele omgeving. We kijken daarbij naar de hele omgeving van een kind: naar school, maar ook naar de situatie thuis en in de wijk. We willen belemmeringen in die omgeving wegnemen en positieve ervaringen aan het leven van een kind toevoegen.’

Naschoolse activiteiten

De pilot Verlengde Schooldag is één van de nieuwe initiatieven waar de Actieagenda zich op richt als het gaat om naschoolse activiteiten . De samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs, sport, cultuur, welzijn en ouders moet zorgen voor een doorlopend programma van in ieder geval 8-17 uur op een vaste, bekende en toegankelijke plek voor alle kinderen in een buurt.

21e-eeuws buurthuis

Verder werken ze aan het ’21e-eeuwse buurthuis’ waarbij het wijkcentrum bijvoorbeeld cultuur- en beweegaanbod voor peuters biedt. Of het initiatief ‘Rijke Schooldag’, dat ervoor moet zorgen dat er na schooltijd genoeg leuke en leerzame dingen te doen zijn. Gericht op onder andere bewegen, knutselen en huiswerk maken. Al deze activiteiten vinden elke dag plaats op een centrale plek in elke wijk. Bijvoorbeeld op school, op een BBS, in het buurtcentrum of op het sportveld.

Klupjes

Een bestaand initiatief waarop het programma aan gaat haken is KlupUp: gratis activiteiten voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar op de bbs’en. Na schooltijd kunnen kinderen in allerlei afwisselende ‘klupjes’ knutselen, sporten, koken, toneelspelen of de natuur in gaan.

Begeleiden

Een bijzonder nieuw initIatief waarbij ook oudere kinderen betrokken zijn, is Talent2Teach. Leerlingen van een plaatselijk lyceum krijgen een pedagogisch-didactische cursus, waarna ze leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 van basisscholen gratis begeleiden bij hun schoolwerk.

Uniek

Al sinds 2019 werkt ’s-Hertogenbosch samen binnen de Gelijke Kansen Alliantie (GKA) van het Ministerie van OCW. Monaïm Benrida, programmamanager bij de GKA, noemt de manier waarop ze hier aan de slag zijn met kansengelijkheid uniek: ‘Hoe al die verschillende betrokkenen rondom kinderen de handen ineen hebben geslagen, is echt bijzonder; dat komen we nog niet op veel plaatsen tegen. Ik geloof in deze aanpak, waarbij altijd de verbinding school, thuis en omgeving wordt gemaakt.’

Zelfvertrouwen

Wethouder Kâhya: “Samen zorgen we ervoor dat kinderen ook echt kind kunnen zijn, met hun eigen unieke talenten. Dat er een omgeving rondom elk kind is die zorgt voor zelfvertrouwen en die uitdaagt uit om talenten ook echt te ontwikkelen.’

Lees hier meer over het programma Gelijke Kansen ‘s-Hertogenbosch

Heb je je al ingeschreven voor de gratis nieuwsbrief van Zosja? Zosja is het online platform dat je helpt om toe te werken naar een IKC of jouw IKC klaar te maken voor de toekomst. Zosja levert je nieuws, duiding, achtergronden, tools en inspiratie over de wereld van de IKC’s.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.