Hoe kun je activiteiten aanbieden die inspelen op verschillende interesses, competenties en voorkeuren van kinderen én die ook kunnen bijdragen aan brede talentontwikkeling?
Mirjam Gevers, directeur monitoring en wetenschap van Partou, noemt het onderzoek bijzonder, omdat er naar bso nog relatief weinig onderzoek gedaan is. ‘We vinden het als grootste kinderopvangorganisatie van Nederland onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan kennisontwikkeling in de kinderopvangsector.’
Kwaliteit
Gevers: ‘Kinderen brengen hier een groot deel van hun tijd door, dus willen we graag meer weten over een goed activiteitenaanbod, het gebruik en de kwaliteit daarvan. Door het onderzoek krijgen we inzicht in hoe we de kwaliteit kunnen optimaliseren. Als we kunnen aantonen dat kwalitatief goede bso bijdraagt aan plezier en ontwikkeling van kinderen, kan dat aanleiding zijn dat kinderen meer en langer op de buitenschoolse opvang blijven. Met name voor kinderen met een achterstand heeft dit een meerwaarde.’
Doelgerichter
Pauline Slot, assistent hoogleraar aan de Universiteit Utrecht: ‘Uit een ander onderzoek weten we dat kinderen op de bso leergierig zijn en zich graag willen ontwikkelen. Bijvoorbeeld met koken, tekenen of proefjes doen. Buitenschoolse opvanglocaties werken veel aan de hand van thema’s en bijbehorende activiteiten. Maar het verwerken in het dagelijks programma kan beter, doelgerichter. Net zoals het richten op alle ontwikkelingsdomeinen, waaronder sociaal-emotioneel, taal of fysiek-motorisch.’
Verder is het de bedoeling dat talenten van medewerkers beter benut gaan worden. Zij zijn belangrijk voor het onderzoek omdat zij een cruciale rol hebben, volgens Slot. Het onderzoek is bij voorbaat al geslaagd, zegt ze: ‘We kunnen alleen maar leren door dit onderzoek.’
Lees hier de gehele aankondiging.
Lees ook: Hoe verbeter je de kwaliteit van de kinderopvang in IKC’s?