Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wat zijn de gevolgen van het Didam-arrest op de ontwikkeling van kindcentra?

Als je een kindcentrum ontwikkelt, organiseer de selectieprocedure voor partners dan vooral vanuit inhoudelijke samenwerking, en niet primair vanuit de prijs. Dat is de oproep van Ruimte-OK en Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang. Zij maakten een kennisdocument over de mogelijke gevolgen van het Didam-arrest voor onderwijs- en kinderopvangorganisaties en gemeenten.  
wat-zijn-de-gevolgen-van-het-didam-arrest-op-de-ontwikkeling-van-kindcentra
Foto: Pexels / Nita

Ook biedt het document handvatten voor de te volgen openbare selectieprocedure. ‘Als er reeds een bestendige samenwerking tussen partijen, neem dat dan mee in de criteria bij de selectieprocedure’, is het vervolg op de oproep van de organisaties.

Potentiële gegadigden

Ruim een jaar geleden deed de Hoge Raad uitspraak in de zaak Didam. Deze uitspraak heeft betrekking op een zaak rondom verkoop van onroerend goed. De Hoge Raad oordeelde dat gemeenten bij de verkoop van een onroerende zaak aan potentiële gegadigden de mogelijkheid moet bieden om mee te dingen. ‘Dit arrest heeft, voor zover nu bekend, ook gevolgen voor de ontwikkeling van kindcentra’, aldus Ruimte-OK.

Lees ook: Het Didam-arrest: wat betekent het voor kinderopvangorganisaties en integrale kindcentra?

Volgens de makers van het kennisdocument kan het Didam-arrest een nieuwe uitdaging opleveren bij de keuze voor samenwerkingspartners tijdens de ontwikkeling van kindcentra. De bedoeling van het kennisdocument is inzicht geven, geen juridisch advies afleveren: ‘Organisaties zijn zelfstandig verantwoordelijk voor de keuzes.’

Scenario’s

In het document wordt een aantal standaardscenario’s voor de ontwikkeling van kindcentra beschreven, met daarbij de bijbehorende mogelijke gevolgen van de uitspraak op dat scenario.

Een voorbeeld:

De gemeente investeert in het volledige kindcentrum. Middels kadastrale splitsing blijft ze juridisch eigenaar van de ruimten voor kinderopvang. De onderwijsorganisatie wordt juridisch eigenaar van de ruimten voor onderwijs. Gemeente heeft voor het onderwijsdeel het economisch claimrecht. De gemeente wordt verhuurder van de ruimten voor kinderopvang.

In dit scenario is de gemeente de verhuurder en gaat een rechtstreekse relatie aan met de kinderopvangorganisatie. Dat betekent dat ze in die scenario’s middels objectieve, toetsbare en redelijke criteria potentiële gegadigden de mogelijkheid moet bieden om mee te dingen.

Inhoudelijke samenhang

Ruimte-OK en het Waarborgfonds benadrukken het belang van een goede inhoudelijke samenwerking tussen de onderwijs- en de kinderopvangorganisatie: ‘Een selectie primair op prijs moet dan ook niet het uitgangspunt zijn. Er zal gekeken moeten worden naar de inhoudelijke samenhang tussen de onderwijs- en kinderopvangorganisatie, zoals visie en ambitie, en naar criteria waarmee de organisatorische en financiële continuïteit voor de gemeente geborgd wordt.’

Heldere criteria

Als laatste, geven de organisaties tips voor de openbare selectieprocedure. Die moet objectieve criteria bevatten die passen bij de situatie en die getoetst kunnen worden: Vooraf heldere criteria formuleren is daarbij belangrijk. Dat is in elke situatie weer maatwerk, er is geen blauwdruk. Hier vind je een opsomming van mogelijke criteria.

Bron: Waarborgfonds Kinderopvang

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.