Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

75 procent professionals loopt tegen dilemma’s aan bij werken met meldcode

Karin Broeren
Augeo Foundation, een particuliere stichting die zich inzet om kinderen veilig en gezond te laten opgroeien, deed onlangs een oproep aan professionals. Ze verzochten hen ervaringen met het werken met de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling met ze te delen. Ongeveer 75 procent van de respondenten gaf aan weleens een dilemma of belemmering te ervaren bij het werken met deze meldcode.
kind stop
Beeld: AdobeStock

Professionals uit allerlei sectoren en beroepsgroepen hebben gereageerd op de oproep. Er zijn meer dan 1300 casussen opgehaald waarbij de meldcode is toegepast.

Aan de slag met dilemma’s, oplossingen en casussen

Omdat de toepassing van de meldcode best lastig kan zijn, start Augeo Foundation een nieuw project in opdracht van het Ministerie van VWS. Bij dit project gaan professionals aan de slag met dilemma’s, oplossingen en échte casussen uit de praktijk. Dit alles met het doel om van elkaar te leren en professionals te helpen bij het nog beter toepassen van de meldcode. Belangrijk hierbij te melden is dat het niet gaat om het doen van meldingen, maar om het correct toepassen van de stappen, bijvoorbeeld het tijdig en correct afsluiten van de meldcode.

Waar lopen professionals tegenaan?

Momenteel is Augeo aan het inventariseren wat de ervaringen zijn van de professionals. Waar lopen ze tegenaan en had het inzetten van de meldcode het beoogde resultaat?

Dilemma’s waar professionals tegenaan lopen zijn onder meer:

  • Hoe bepaal je of de veiligheid in het geding is en of het huiselijk geweld structureel plaatsvindt? Moet je melden of maak je dan meer kapot dan dat het goed doet?
  • Tot waar en bij wie ligt de verantwoordelijkheid om informatie te delen?
  • Bang zijn voor gesprekken met ouders, met name boze reacties of zelfs agressie.
  • Verschil van mening over signalen. De norm van de één is niet de norm van een collega en andersom.
  • De werkrelatie met de cliënt komt vrijwel altijd onder druk te staan. Het laatste wat je wil als professional is de cliënt ‘kwijtraken’.

Lessons learned delen

In het najaar start Augeo – samen met LVAK (de Vereniging van Aandachtsfunctionarissen) – met casuïstiek-besprekingen. Bij de bijeenkomsten zijn diverse experts, Veilig Thuis en professionals aanwezig waarbij men kan leren van elkaars ervaringen en oplossingen voor uiteenlopende dilemma’s bij het toepassen van de meldcode.

Goed nieuws: de casussen, de analyse ervan en de uitkomsten van de besprekingen, oftewel de ‘lessons learned’, gaat Augeo breed delen met alle professionals die werken met de meldcode. Wordt vervolgd dus!

PREMIUM – Als trainer Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling maakt Bennita Blocq veel mee. Eén verhaal in het bijzonder laat haar niet meer los. Jaren geleden kwam een pm’er tijdens een training naar haar toe en deelde een heftig verhaal. ‘Ik heb gezien dat kinderen werden mishandeld, maar niemand durft er wat van te zeggen.’ Lees hier haar verhaal >>

Bron: Augeo Foundation

2 REACTIES

  1. Beste mevrouw Boeren,

    Ik ben Renee Visser, een vierde jaar Social Work student van de Hogeschool van Amsterdam. Binnen het thema ruimte voor jongeren en kinderen ga ik mijn onderzoek doen. Ik doe onderzoek betreft het vroegsignalering van kindermishandeling die ingezet kan worden door de pedagogisch medewerkers in de kinderdagopvang organisaties. Hier ga ik mij focussen op welke afwegingen de keuzes van de pedagogisch medewerkers beïnvloeden om wel of niet de stappen van de meldcode in te zetten, wanneer er een vermoeden is van kindermishandeling.

    Zou u er voor openstaan om doormiddel van een interview uw expertise over de meldcode met mij kunnen delen?

    Met vriendelijke groet, Renee Visser

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.