6 redenen voor een nieuwe financiering

‘De huidige financiering functioneert toch prima? Waarom wil minister Asscher dit veranderen?’. Dit geluid klinkt wel eens vanuit de kinderopvangbranche. Daarom zes redenen om de huidige financiering aan te pakken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
6 redenen voor nieuwe financiering.jpg
De kinderopvangtoeslag is in verhouding tot de andere toeslagen qua uitvoering de duurste toeslagregeling. - Foto: ANP Photo
  1. Kinderopvangorganisaties hebben geen verantwoordelijkheid
    De problematiek in het huidige stelsel is geconcentreerd bij de ouders en de uitvoering (Belastingdienst). Kinderopvangorganisaties hebben ten aanzien van de uitvoering van de kinderopvangtoeslag slechts beperkte verplichtingen.
  2. De financiële verantwoordelijkheid is te groot voor ouders
    De verantwoordelijkheid voor een juiste aanvraag van de toeslag en het tijdig doorgeven van wijzigingen ligt geheel bij de ouders. Dit geldt ook voor de financiële verantwoordelijkheid. De complexiteit van het stelsel richt zich vooral op het partnerbegrip, betaling van de eigen bijdrage en het feit dat de jaarlijkse voorschotsystematiek vergissingen of fouten vaak pas achteraf aan het licht brengt. De rekening kan dan inmiddels voor ouders flink zijn opgelopen.
  3. De regelgeving is complex
    Het is voor een beperkte groep ouders niet duidelijk of er sprake is van een recht op kinderopvangtoeslag en/of de hoogte daarvan. Indien er achteraf geen recht blijkt te zijn, kunnen terugvorderingen oplopen tot meer dan tienduizend euro.
  4. De voorschotsystematiek is verwarrend
    De hoogte van kinderopvangtoeslag wordt nu gebaseerd op een door ouders geschat inkomen. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen. Maar dit gebeurt niet altijd of ouders schatten hun inkomen verkeerd in, met alle gevolgen van dien. Minister Asscher wil daarom werken volgens een vastgesteld inkomen van twee jaar terug. Ook dan moeten ouders wijzigingen die in de tussentijd zijn opgetreden melden, maar het risico op grote fouten is dan in ieder geval kleiner.
  5. De huidige regeling is duur
    De kinderopvangtoeslag is in verhouding tot de andere toeslagen qua uitvoering de duurste toeslagregeling en roept in verhouding de meeste bezwaarschriften op. Vanwege de vele terugvorderingen en de hoogte hiervan wordt jaarlijks ook een deel van de openstaande posten buiten invordering gesteld. Dit gaat om substantiële bedragen, in 2013 bijvoorbeeld om 45 miljoen euro.
  6. Het plan moet fraude voorkomen
    Er is in het verleden nogal eens fraude gepleegd met kinderopvangtoeslag. Opvang dat nooit had plaatsgevonden werd toch bij de Belastingdienst opgegeven. Sinds de koppeling aan het aantal gewerkte uren van de ouders met het kleinste aantal uren, is fraude afgenomen. Toch bedraagt de fraude nog altijd miljoenen euro’s per jaar.

Het Bureau ICT-toetsing (BIT) heeft minister Asscher geadviseerd over een nieuwe financiering. De minister heeft hierop laten weten een heroriëntatie te doen op de nieuwe financiering van kinderopvangtoeslag. Hij staat open voor andere oplossingen dan zijn voorstel. Lees zijn reactie

Het BIT heeft alvast een voorzetje gedaan en drie alternatieve voorstellen gedaan voor financiering van kinderopvangtoeslag. Niet alles is haalbaar, zegt minister Asscher. Bekijk de drie voorstellen en de reactie van de minister hier.

Download het BIT-advies en de Kamerbrief van minister Asscher

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.