Onder leiding van Veenstra werd de van oorsprong Finse methode vorig jaar op zo’n 100 basisscholen, met in totaal 10.000 leerlingen, geïntroduceerd. Uit een eerste evaluatie blijkt dat het aantal ‘pestincidenten’ op deze scholen aanzienlijk is verminderd. De daling is het sterkst bij de leerlingen die voorheen erg veel werden gepest. In die groep nam het aantal klachten met tweederde af.
De groep
De Finse aanpak is niet alleen gericht op de dader of het slachtoffer, zoals veel bestaande programma’s, maar op de hele groep. Veenstra: ‘Bijvoorbeeld dat kinderen die zelf niet worden gepest het opnemen voor het slachtoffer en de dader aanspreken.’ Ook worden leerkrachten getraind om pesten beter te herkennen.
Actieplan tegen pesten
De resultaten kunnen volgens Veenstra een rol spelen in het actieplan tegen pesten dat staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs en Kinderombudsman Marc Dullaert eerder dit jaar opstelden. Dat gebeurde onder meer in reactie op twee scholieren die zelfmoord pleegden omdat ze veelvuldig zouden zijn gepest.
‘Niet acherover leunen’
De socioloog noemt de eerste resultaten ‘een mooi begin’. ‘Maar als één op de 8 kinderen zegt nog steeds vaak gepest te worden, kun je niet achterover gaan leunen. Dat is nog steeds te veel.’