Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 2221 resultaten )
Verfijn zoekresultaten‘Een natuurlijke vorm van pedagogisch onderhoud’
Onderwerpen zoals sociale ongelijkheid, diversiteit, #metoo en Black Lives Matter zijn continu in het nieuws. Ook in de kinderopvang vragen managers zich af: hoe doen wij het, zijn wij een open kinderopvangorganisatie waar iedereen zich veilig voelt? Pedagogen Elly Singer en Anke van Keulen namen recent het initiatief voor een praktijkonderzoek, uitgevoerd door pedagogisch medewerkers. Het resultaat: concrete stappen voor 'pedagogisch onderhoud'.
Flexibiliteit versus stabiliteit
Wie niet werkt, heeft geen toegang tot de kinderopvang en wie geen toegang tot de kinderopvang heeft, kan niet werken. Sollicitatiegesprek, inburgeringscursus, proefperiode; ouders die flexibele of incidentele opvang nodig hebben, kunnen in de Nederlandse kinderopvang niet goed terecht. Wat kunnen we leren van het buitenland om deze ouders beter te bedienen?
Relatietherapie in Brabant
Het was geen gelukkig huwelijk tussen MIKZ Kinderopvang in Waalwijk en GGD Hart van Brabant. Na een aantal rechtszaken over overtredingen besloten managers van beide partijen om het over een andere boeg te gooien. Er is een dialoog op verschillende niveaus tot stand gebracht en er komt mediation. Deze stappen geven lucht en hoop en verbeteren de relatie nu al zienderogen. MK-hoofdredacteur Marike Vroom was getuige van de dialoog op managementniveau.
‘Dit is geen grap, dit lijkt op pesten’
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Sascha (niet haar echte naam).
In Dialoog met de Pedagoog
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met pedagogisch medewerkers voerde. Deze maand een gesprek met pm'ers Samantha (S) en José (J) over sorry zeggen.
Begeleiden vanuit gelijkwaardigheid
In een rijke leeromgeving leren kinderen het meest van elkaar. Volwassenen hebben hierbij tegelijkertijd een bescheiden én een doorslaggevende rol. Onze stelling is dat je kinderen het beste kunt laten experimenteren en onderzoeken door je gelijkwaardig aan hen op te stellen. Gelijkwaardigheid heeft alles te maken met je ideeën en verwachtingen over wat kinderen kunnen en wat ze van jou mogen.
Terugblik op 42 jaar kinderopvang
Bink, een grote maatschappelijke kinderopvangorganisatie met 75 vestigingen, 850 medewerkers en 6000 kinderen, is haar laatste werkplek. Marianne Rave (63) begon in 1979 in de kinderopvang als assistent-leidster en groeide door naar manager Opvang bij Bink. Hoewel ze voorlopig nog blijft coachen, wordt ze bovenal 'oppas-oma'. Hoe kijkt zij terug op 42 jaar kinderopvang?
De slaapcoach
Het is bedtijd! En dan begint de stress… Want wat doe je wanneer baby's en jonge kinderen moeite hebben met slapen in de kinderopvang? En hoe ondersteun je ouders daarin? Kinderslaapcoach Tanja Veldhuizen geeft tips.
Dit zijn de genomineerden
Wie worden de Pedagogisch professional en de Beleidsmedewerker/coach van het Jaar? De genomineerden zijn bekend en: je kunt nu stemmen! Denise, Inge, Tessa, Robin, Miranda en Tom stellen zich voor.
De Playwork-methode; Wachten met ingrijpen
'De bso moet echt een wereld van kinderen zijn.' Judith Lechner is directeur van Huis de B in Groningen, een kinderopvangorganisatie waar wekelijks 325 kinderen van 2 tot 12 jaar komen. De medewerkers worden getraind in vrij spel, gebaseerd op de Britse PARS Playwork-visie. In deze kinderwereld wordt niet meteen ingegrepen als er op tafel wordt geklommen of bij een flinke stoeipartij. Je armen over elkaar houden blijkt best lastig voor pedagogisch medewerkers.