Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 2199 resultaten )
Verfijn zoekresultatenCovermodel Vijf vrije vragen aan: Melisse Gasper
Partou heeft tien locaties in Den Haag en vier in Rijswijk. Melisse Gasper begon twintig jaar geleden als stagiair, was waarnemend locatiemanager op verschillende vestigingen en is nu locatiemanager van Partou Louis Bouwmeesterstraat in Rijswijk. 'Doorstromers moet je koesteren.'
Kinderen voorbereiden op de toekomst
Te vaak worden kinderen in de kinderopvang nog opgezadeld met voorbereide werkjes of opdrachten waar ze weinig initiatief in kwijt kunnen. Dit is tegenstrijdig aan de 21ste-eeuwse vaardigheden waar steeds meer belang aan wordt gehecht. In haar scriptie laat Tamara Tiggelovend zien hoe procesgericht werken aansluit op de vaardigheden die kinderen ook op school nodig hebben. Ze won er de Scriptie-prijs Kinderopvang mee.
Kennismaken met techniek
Overdag geeft Kevin den Otter technieklessen op de WereldKidz-scholen in Maarssen, na schooltijd kunnen kinderen op de bso van Eigen&Wijzer ermee verder. En Brigitte Moulaert geeft trainingen aan pm'ers en leerkrachten. 'Techniek is niet eng.' Het derde deel in een reeks over de Rijke schooldag, een initiatief van PACT voor Kindcentra.
Leren van waar je vol van bent
Voor Margot Meeuwig is Perron 07 de apotheose van een zoektocht van vele jaren, waarbij ze haar op Reggio Emilia geïnspireerde pedagogiek Sporen in praktijk brengt. Ze is niet iemand die water bij de wijn doet. Als het niet op de goeie manier kan, dan maar liever helemaal niet. In haar kinderdagverblijf in Den Haag zijn kinderen en 'perronista's' constant bezig met onderzoek en ontwikkeling.
Boeken Pleidooi voor vrij spelen
Door kinderen constant te overvragen op een manier die niet bij hun ontwikkeling past, creëren we leer- en gedragsproblemen zelf. In zijn boek pleit Guy Stevens voor het vrije spel, veel bewegen en het stoppen van de focus op schoolse vaardigheden op jonge leeftijd.
‘Te vroeg schools leren is schadelijk’
Leer- en gedragsproblemen zijn er in overvloed in het basisonderwijs vanaf groep 3. De opvang en kleuterschool kunnen een sleutelrol spelen, maar niet door het steeds vroeger trainen van schoolse vaardigheden. Guy Stevens luidt - met een hoop wetenschappers en experts - de noodklok: 'We moeten de ontwikkeling van het jonge kind niet versnellen, maar ze juist meer tijd geven voor een optimale ontwikkeling.'
AchtergrondPedagogiek
Column Buitengewoon! Leren van bomen
Toen Kim Putters afscheid nam als directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) verscheen zijn boek Het Einde van de BV Nederland.
Opleiden in een praktijkomgeving
Studenten die pedagogisch medewerker of onderwijsassistent willen worden, zijn het meest gebaat bij studeren in een praktijkomgeving. Daarom is innovatienetwerk KEI gestart met het project LOL: Leren Op Locatie. ROC Nijmegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen én kinderopvangorganisatie KION werken sinds 2020 hierin samen om BOL-studenten een 'werkplekgebaseerd leerarrangement' te bieden.
Afscheid van twee spraakmakende bestuurders
Na tientallen jaren gewerkt te hebben als bestuurder, nemen zowel Marie-Louise van Mourik (Junis Kinderopvang) als Jolanda Rikers (Kinderopvang Parkstad) afscheid. De één pionierde met de introductie van natuurlijk leiderschap in haar organisatie, de ander met talentontwikkeling van kinderen. Beiden hebben ze de maatschappelijke betekenis van kinderopvang in de spotlights gezet.
Gesignaleerd
Hoe ga je als pedagogisch coach of vestigingsmanager goed van start in je nieuwe baan?