Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 2161 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Column: Wij willen LOL

Ze gieren het uit, de vijfjarige Fenna en de even oude Chandni. 'Nee, niet LOL maar EL-OOH-EL!' Weer klinkt er geschater op hoge toon en ben ik het mikpunt. De naam van de kleurige figuren op hun shirtjes spreek je natuurlijk niet uit als LOL!

‘Die dinsdag is zo hectisch’

'Je moet echt een keer op dinsdag komen. Dan is het zo hectisch, dat ik het gevoel heb dat ik de kinderen niet heb gezien en dat ik niks met ze heb gedaan. Ik ben alleen maar kinderen in- en uit bed aan het halen, aan het verschonen of eten aan het geven.' Deze hulpvraag komt van een medewerker die werkt op een babygroep met kinderen van 0 tot 2 jaar.
Ouders

De kracht van een waardevolle overdracht

'Geen bijzonderheden!' Een zin die je misschien wel dagelijks uitspreekt tijdens de overdracht. Het ging goed met het kind: lekker gegeten en lekker gedronken, geen bijzonderheden. Toch doe je daarmee de ouder, het kind én vooral jezelf als professional tekort. Wat is wél een waardevolle overdracht? Nicole van Asten van Parenticom geeft tips.

‘Ik geef geen structuur’

Begonnen als familiebedrijf in Almere, groeide Speel-Mere al snel uit tot een grote organisatie. Onder leiding van dochter Linda ging Speel-Mere serieus aan de slag vanuit de Reggio Emilia-pedagogiek. 'We werken met een cyclus en onderzoeksvragen, ook bij de baby's.

Te weinig oog voor armoede

Steeds meer Nederlanders komen in financiële problemen en dus groeien steeds meer kinderen op in armoede. Ook in de kinderopvang is dat te merken, al heeft nog niet iedereen er oog voor.

Elkaar vinden op inhoud

PACT voor kindcentra is vorig jaar gestopt, maar een aantal activiteiten gaat door. Eén daarvan is de Kopgroep kinderopvang, een groep van ruim 30 directeuren/ bestuurders uit de kinderopvang. Wat gebeurt er in deze Kopgroep, wat voegt deze toe aan de al bestaande verenigingen en brancheorganisaties? Een gesprek met drie deelnemers.

Meer leren van elkaar

Veel schoolbesturen en kinderopvangorganisaties zijn of gaan bezig met IKC-vorming. De zorg van adviseur Henriëtte Kikken is dat de ervaringen van de afgelopen jaren niet structureel gedeeld worden of wetenschappelijk onderzocht waardoor er onvoldoende kennis is van wat wel en niet werkt. Ook Sardes-adviseur Frank Studulski signaleert ongemak en gebrek aan kennis bij IKC-vorming.

‘Zie ik het wel goed?

Hoe staat het met het gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in de kinderopvang? Waar lopen medewerkers vooral tegenaan? In dit artikel de resultaten van een onderzoek daarnaar én tips en aanbevelingen om de belangrijkste belemmeringen in het werken met de meldcode te tackelen.

Inzetten op tevreden medewerkers

In tijden van personeelstekorten wil je graag je personeel aan je binden zodat ze blijven. Hoe zorg je voor tevreden en gelukkige medewerkers? Kober kinderopvang heeft - met succes - ingezet op groepshulpen om de werkdruk van pedagogisch medewerkers te verlagen. Wij zijn JONG deelt hun brede aanpak om medewerkers te ondersteunen. Dit vanuit de gedachte dat het hebben van voldoende goed opgeleide en tevreden medewerkers minder werkdruk betekent voor iedereen. Deel 2 van de serie over goed werkgeverschap: de aanpak van twee grote regionale kinderopvangorganisaties.

Is de klant nog koning?

Ouders worden veeleisender en hebben tegelijkertijd minder te kiezen. Pedagogisch medewerkers ervaren hoge werkdruk: een explosieve combinatie. Met aan weerskanten soms stress en tranen.

Verfijn de zoekresultaten

Nieuwsbrief Abonneren