Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 2199 resultaten )

Verfijn zoekresultaten

Kleurenblind opvoeden

Met zo divers mogelijk opvoeden kun je niet jong genoeg beginnen. Baby’s van 9 maanden kunnen immers al verschillende huidskleuren herkennen. Maryse Nijhof, Ileen Purperhart en Eugenie Suer geven hun visie over het belang van diversiteit in de kinderopvang.

Doe meer met boeken

Je kan heel veel leuke prentenboeken aanschaffen, maar misschien nog leuker is een boek waarin de kinderen uit jouw groep de hoofdrol spelen. Daar kan ieder kind zichzelf in herkennen en het verhoogt hun betrokkenheid bij de groep. Hoe geef je kinderen de hoofdrol? Een oefening in kinderparticipatie.

Kinderparticipatie

Als pedagogisch medewerker werk je MET kinderen. Het woordje MET geeft eigenlijk al aan dat kinderen meedoen, oftewel participeren. Kinderen willen graag meedoen, meedenken, meehelpen en betrokken zijn bij hun groep, zelfs baby’s en peuters. Maar hoe organiseer je kinderparticipatie bij die jongste leeftijdsgroepen?

Het bos als pedagogische ruimte

Ruimte, avontuur, fantasiespel, grenzen verkennen, op onderzoek uitgaan, de natuur aanraken. Het bos biedt legio mogelijkheden en uitdagingen voor ieder kind. Waar moet je op letten? Hoe bied je veiligheid? En wat kun je er zoal doen?

Samen in de flow

De interesse van een kind kan zomaar leiden tot een project van weken waar de hele groep intensief mee bezig is. Tong uit de mond, ogen ingespannen… zelfs peuters zijn langere tijd geconcentreerd bezig. Dat kind of de groep zat in een flow. Wat is dat en vooral: hoe zorg je ervoor dat kinderen vaker in een flow komen? De Reggio Emilia-pedagogiek biedt aanknopingspunten.

Column – Nooduitgang

Zijn ogen schieten vuur. ‘Ik haaaat jullie!’, schreeuwt hij me toe. Hij wil weer terug de groep in, waar hij net nog een spoor van conflicten heeft achtergelaten. Het zijn allemaal k*t- kinderen! Youri is zeven en raakt steeds dieper verstrikt in de gevoelens waar hij geen raad mee weet. En ook al weet ik hoe -en waar- de spanning zich in zijn recente verleden heeft opgebouwd, ik word geraakt door zoveel onmacht.

‘Laat kinderen meepraten’

De achtplussers van bso Impuls vinden dat hun Gerold de hoofdprijs dubbel en dwars heeft verdiend.`Ze zijn dol op hun pedagogisch medewerker en doen uitgelaten mee met elk spel dat hij voorstelt. De clou? Gerold Tilborg doet zelf net zo enthousiast mee. ‘Ik hou nog steeds erg van spelletjes’, bekent de 55-jarige, die al 21 jaar in dienst is van kinderopvangorganisatie Impuls in Amsterdam. Vakblad Kinderopvang draait een middag mee met de Pedagogisch Professional van het Jaar 2020.

Dreumesen zijn leuk!

Dreumesen kennen geen regels. Ze gaan hun eigen gang. Leuk, maar soms ook pittig. Waarom die dreumestijd zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen, weet pedagogisch trainer Marjo Severijn.

Recensie – Een dag in de babygroep

Vaak is een boek over het werken vanuit een pedagogische visie vooral een theorieboek. In dit boek wordt het werken volgens Emmi Pikler toegelicht vanuit de theorie én vanuit de praktijk. En daarmee krijg je met het boek Een dag in de babygroep eigenlijk twee boeken in één.

Meer rust en écht contact

Babygebaren op het kinderdagverblijf: na een aantal jaren van schroom zetten nu steeds meer kindcentra deze methode in. Wat levert het baby’s en dreumesen op? Wat betekent het voor pm’ers? En: hoe neem je ouders er in mee?

Verfijn de zoekresultaten