Op die vraag gaven enkele deskundigen antwoord tijdens een bijeenkomst van de werkgroep Meldcode in de kinderopvang van de BMK.
Karin Laan van de GGD Hollands Noorden benadrukte het belang van samenwerken en kennis opdoen over de werkwijze van de partners waarmee je samenwerkt. Haar advies: houd regie in het gesprek met Veilig Thuis. Als je iets niet zeker weet, neem dan denktijd, geef dat aan en bel later terug. Wees zo zorgvuldig mogelijk, werk zoveel mogelijk uit dossiers, niet uit het hoofd’.
Geen terugkoppeling
Een veelgehoorde klacht vanuit de kinderopvang is dat er nooit meer een terugkoppeling volgt na een melding. Blijf proactief in het melden bij Veilig Thuis, adviseerde Karin Laan. ‘Maak er desnoods weer opnieuw een adviesvraag van. Desnoods bel je elke week als er na een melding geen terugkoppeling volgt.’
Het meest waardevol is om structureel overleg te organiseren met Veilig Thuis, als grotere kinderopvangorganisatie of als afgevaardigde van een aantal kleinere organisaties. En maak ook eens een afspraak via beeldbellen, dus doe niet alles telefonisch.
Advies vertrouwensinspecteurs
Twee vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs, Hanneke Warga en Hella Wairata, vertelden vervolgens over hun toezichthoudende taak. Bij de vertrouwensinspecteurs kun je advies inwinnen vóór een gesprek met ouders of met de medewerker in kwestie. De vertrouwensinspecteur staat altijd open voor overleg, ook als daar in eerste instantie niet de betreffende locatie genoemd wordt. De vertrouwensinspecteurs geven aan: ‘Beschouw het als een kans. Je dekt ook jezelf in. Je wil vanaf het begin alle juiste stappen nemen. Aarzel niet, je wordt professioneel begeleid.’