Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo bied je een mooi vakantieprogramma aan in coronatijd

Bert Bukman

Wat doe je met de bso in een periode met allerlei beperkende maatregelen? En is het misschien mogelijk om het aanbod zelfs te verbeteren? Op deze vragen heeft opvangorganisatie Zonnekinderen een antwoord gevonden. Alleen het plan om alle kinderen uit de wijk te betrekken, bleek niet haalbaar.

Een meer gestructureerd aanbod van de bso tijdens de vakantie. Dat is het concept van Zonnekinderendorp. Het is een initiatief van Zonnekinderen, een opvangorganisatie in de regio Arnhem met 52 locaties, die zich voornamelijk in IKC’s bevinden. Het idee ontstond na afloop van de eerste lockdown, vertelt Danielle Soeters, verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij Zonnekinderen.

Leuke zomervakantie

Daniëlle: ‘We wilden iets doen voor kinderen en ouders na die lastige periode. We wilden ook graag dat klanten bij ons zouden blijven. Bovendien was het een wens om ons activiteitenaanbod breder onder de aandacht te brengen. En tot slot moesten we iets met de lange zomerperiode die eraan zat te komen, waarin natuurlijk veel minder kinderen weg zouden gaan dan in een normaal jaar. We wilden hen ondanks alles een leuke zomervakantie bieden.’

Zonnekinderendorp

Zo werd in een paar weken tijd het concept Zonnekinderendorp bedacht en uitgewerkt. Compleet met een platform waar je kunt zien wat het concept behelst en wat de mogelijkheden voor deelname zijn. ‘Iedere dag is er na schooltijd een aanbod op het gebied van de vijf pijlers Sport, Cultuur, Natuur & Avontuur, Multimedia en Wereldwijs. Er wordt gebruik gemaakt van de faciliteiten die de IKC-gebouwen bieden, zoals een sportzaal en de keuken, maar ook multimedia-middelen.’

De vijf pijlers waren al de basis van het activiteitenaanbod op de bso van Zonnekinderen, maar via het platform is het mogelijk om de activiteiten meer gestructureerd aan te bieden en ouders beter duidelijk te maken wat het aanbod is. Bovendien zijn de activiteiten inhoudelijk verder verbeterd doordat alle informatie online is te vinden. ‘Onze pijlercoaches wilden natuurlijk niet onderdoen voor elkaar,’ lacht teamcoördinator Jan-Willem Willemsen. 

Kleinschalig

De activiteiten werden kleinschalig georganiseerd. Per afzonderlijke locatie, want vanwege de coronaregels was het mengen van kinderen van verschillende locaties niet toegestaan. ‘De pijlercoaches maakten hun plannen en voerden ze waar mogelijk zelf uit. En als dat niet lukte, schakelden ze op andere locaties pm’ers in. Zij kregen in draaiboeken alle benodigde informatie.’ 

Beschikbaarheid

Jammer was wel dat het oorspronkelijke plan om kinderen uit de wijk te laten meedoen, moeilijk uitvoerbaar bleek. Danielle: ‘We wilden kinderen van ouders die geen klant bij ons zijn, op basis van beschikbaarheid graag laten meedoen met Zonnekinderendorp. Maar dat bleek vanwege de personele bezetting, die in de vakantie natuurlijk lager is, toch niet haalbaar.’

De kinderen van ouders die wel klant zijn, maakten veel gebruik van Zonnekinderendorp. Er kwamen in de eerste weken van de vakantie enkele duizenden kinderen op de activiteiten af.  Sommige activiteiten waren met samenwerkingspartners, vertelt Jan Willem. ‘We hebben een survival gedaan en andere outdoor-activiteiten. En we zijn op bezoek geweest bij een melkveebedrijf en zelfs bij een struisvogelboerderij. Hartstikke tof, dat zijn echt enorme dieren. De kinderen mochten zelfs op de eieren staan. Dat was wel een hoogtepuntje.’

Platform

Gaandeweg vond er bij het platform een professionaliseringsslag plaats. Daniëlle: ‘In het begin gooiden we alle activiteiten op één hoop. Met 26 bso-locaties moest je als gebruiker dan wel heel vaak klikken om te komen waar je moest zijn. We hebben nu filters aangebracht, waardoor je per locatie ziet wat er gebeurt. Voor iedereen is nu zichtbaarder wat we aanbieden en waar.’

Activiteiten

Na een eveneens succesvolle herfsteditie van Zonnekinderendorp is nu vanwege de tweede lockdown de ‘Home Edition’ een feit. De activiteiten zijn zo vormgegeven dat de kinderen ze eenvoudig zelf, of met hun ouders, thuis kunnen doen. ‘Denk hierbij aan een livestream met de cultuurcoach, een online sportactiviteit of een natuurchallenge. We proberen steeds iets nieuws te bieden om kinderen en ouders te blijven bereiken, daar gaat het om. En ze bij het scherm weghouden natuurlijk.’

Heeft Zonnekinderendorp zijn doel bereikt? ‘Ik denk het wel. We zijn tevreden, en de ouders ook. We hebben geen opzeggingen gehad na de eerste lockdown, en daar zal dit zeker mee te maken hebben gehad. Daarnaast biedt het platform ons de mogelijkheid om ons activiteitenaanbod goed over het voetlicht te brengen en de kwaliteit van de activiteiten verder te verbeteren. Voor ons dus alle reden om hiermee door te gaan.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.