Zeven tips om #mediawijsheid te bevorderen

Twitter, Facebook, Whatsapp; Kinderen kennen het allemaal en komen steeds vroeger met social media in aanraking. Ook op de bso hebben kinderen vaak al smartphones. Zeven tips om mediawijsheid bij hen te bevorderen.
Zeven tips om #mediawijsheid te bevorderen
Foto: ANP XTRA

Oudere kinderen op de bso zitten al druk te whatsappen met vriendjes. Smartphones zijn niet meer weg te denken uit de handjes van kleuters. Kinderen komen steeds jonger met social media in aanraking. Hoe zorg je dat ze hier veilig mee omgaan? Wegwijzer in de kinderopvang en vakblad Kinderopvang geven zeven tips om mediawijsheid te bevorderen.

Hoewel voorlezen ongekend populair blijft in de kinderopvang, weten we ons minder raad met digitale media. Vier op de tien instellingen gebruiken helemaal geen radio, tv en tablets voor peuters. De groep die wel gebruik maakt van digitale media, heeft hierover geen specifieke richtlijn of visie opgenomen in het pedagogisch beleidsplan. Lees hier meer >>

  1. Stel samen met de kinderen regels op en geef de kinderen richtlijnen mee. Maak bijvoorbeeld afspraken over hoe lang ze online mogen zijn en over dat ze geen persoonlijke gegevens online mogen plaatsen. Stel deze afspraken met alle pedagogisch medewerkers op elkaar af. Wegwijzer in de kinderopvang heeft een voorbeeldlijst met richtlijnen opgesteld.
  2. Licht kinderen in over social media, maar geef ze ook hun eigen verantwoordelijkheden online. Laat de kinderen bijvoorbeeld zelf een lijstje maken met voor- en nadelen van social media. Maak er zelf ook een. Kijk samen naar de punten die op de lijstjes staan en bespreek ze.
  3. Verdiep je in het internet en in social media. Dit kan je ook samen met de kinderen doen. Dan weet je meteen waar zij online mee bezig zijn. Laat een kind uitleggen wat hij op internet doet en hoe dat werkt. Kijk bijvoorbeeld ook samen naar de privacy-instellingen.
  4. Check wat de kinderen online doen. Kijk bijvoorbeeld in de browserhistorie of haak aan wanneer een van de kinderen online in gesprek is. Vraag met wie hij kletst en of het leuk is.
  5. Besef dat je niet alles kunt controleren wat er online gebeurt. Het beste wat je kunt doen is inspringen wanneer je merkt dat het misgaat.
  6. Ga in gesprek over online pesten, maar forceer het niet. Laat merken dat de kinderen met je kunnen praten over online pesten. Het is belangrijk om een open en geïnteresseerde houding te hebben. Dan durft een kind in gesprek met je te gaan wanneer er sprake is van online pesten.
  7. Kijk kritisch naar het online gedrag van kinderen en spreek ze aan wanneer ze iets doen wat niet door de beugel kan. Kinderen worden niet alleen online gepest, maar kunnen zelf ook online pesten.

Bso’s zijn op het moment druk bezig met de vraag hoe ze met social media om moeten gaan. In het juninummer van tijdschrift Kinderopvang vertellen twee bso’s wat bij hen de regels zijn. ‘Het is de taak van een bso om kinderen te begeleiden naar zelfstandigheid. Een bso staat voor ontwikkeling en ontplooiing. Social media zijn tijdens de ontwikkeling nou eenmaal niet meer weg te denken,’  vindt Pepijn Djelân, regiomanager Kinderopvang Humanitas. Om die reden heeft hij op BSO De Zeedistel het project Social Media gestart om mediawijsheid te bevorderen.

Groep negeren

Op Vette BSO doen ze het anders: ‘Mobieltjes moeten in de zak blijven,’ pleit Tobias Beuving, oprichter en mede-eigenaar. ‘Een kind dat op zijn mobiel aan het whatsappen is, zit in feite de groep te negeren.’ Lees meer in het juninummer van Kinderopvang.

 

Wat doe jij als pm’er om mediawijsheid te bevorderen?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.