Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wethouders grote steden pleiten voor gratis voorschoolse opvang

Er moet een nationaal plan komen voor gelijke onderwijskansen en het wegwerken van achterstanden als gevolg van corona. Dat melden de onderwijswethouders van de vier grote steden in een brief aan minister Arie Slob. Een onderdeel van het plan is gratis voorschoolse opvang.
© Krakenimages.com / stock.adobe.com

Door de sluiting van scholen hebben vrijwel alle kinderen leerachterstanden opgelopen, maar leerlingen uit kwetsbare gezinnen zijn extra hard geraakt, aldus de wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

‘Er is een heel OMT opgezet om de medische kant van corona te beheersen,’ zegt Marjolein Moorman, onderwijswethouder in Amsterdam. ‘Maar er is ook iets anders gaande: de maatschappelijke gevolgen van corona zijn heel groot. Daar moeten we ook een medicijn voor ontwikkelen.’

Geldgebrek bij ouders

Een onderdeel van dit plan is gratis voorschoolse opvang. Van deze mogelijkheid om achterstanden weg te werken wordt nog te weinig gebruik gemaakt ‘vanwege bijvoorbeeld geldgebrek bij de ouders,’ aldus de wethouders.

In de maatregelen die zij aan minister Slob voorstellen, is een belangrijke plek ingeruimd voor gelijke toegang tot alle voorzieningen voor kinderen van 0-4 jaar. ‘Neem de barrières weg en zorg voor de realisatie van een gratis voorschoolse voorzieningen waar alle jongere kinderen 640 uur per jaar samen terecht kunnen, ongeacht het inkomen van hun ouders.’

BMK is enthousiast

De BMK is enthousiast over het voorstel. ‘De brief snijdt een fundamenteel punt aan. De aandacht in deze crisis gaat voornamelijk uit naar de medische aspecten maar de maatschappelijke gevolgen zullen, zeker op langere termijn, minstens zo groot zijn. De coronacrisis verscherpt de bestaande ongelijkheid en juist de meest kwetsbare groepen worden door deze crisis geraakt.

In de grote steden blijken peuters betere onderwijskansen te hebben dan in de rest van het land. Dit hangt samen met de verschillen in financiering van gemeenten van het onderwijsachterstandenbeleid. Lees hier het hele verhaal.  

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.