‘Wervingscampagne? Leg nadruk op professionaliteit kinderopvang’

Servicebureau Kinderopvang bedacht de wervingscampagne ‘Kies voor kinderopvang’. De videocampagne is een succes: meer dan 225 mensen meldden zich voor een baan bij een kinderdagverblijf in Tilburg en in de regio Eindhoven. Wat is het geheim van het succes?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Servicebureau Kinderopvang

Op die vraag legt strategisch marketing- en communicatieadviseur Simone Raaijmakers aan FCB uit dat de video’s professionele inhoud en emotie combineren. De video’s laten verschillende pedagogisch professionals aan het woord. ‘Je voelt dat de verhalen echt zijn, niet in scène gezet. De medewerkers hebben echt passie voor hun werk en zijn heel professioneel. En dat maakt denk ik dat de filmpjes heel goed overbrengen wat een waardevol, verantwoordelijk en mooi vak kinderopvang is. Daardoor voelen veel mensen zich aangesproken.’

Persbericht en social media

De filmpjes laten alle kanten van het werken in de kinderopvang zien. ‘Ontwikkelingsgericht werken, eigen inbreng, sfeer, verantwoordelijkheid in het vak en opleidings- en scholingsmogelijkheden, het komt allemaal aan bod in de video’s. Ook hebben we op diversiteit van medewerkers die in beeld kwamen gelet: in leeftijd, geslacht, type organisatie, baby- of peuterspecialisten, cultuur en achtergrond en zij-instromers.’ De video’s zijn verspreid via medewerkers van Servicebureau kinderopvang en social media. Ook liet de organisatie een persbericht uitgegaan naar lokale media en vakbladen.

Vooral zij-instromers

De videocampagne van Het Servicebureau Kinderopvang dat zeven Brabantse kinderopvangorganisaties ondersteunt bij onder meer personeelsbeleid en communicatie, is erg succesvol. Wel meldden zich voornamelijk zij-instromers. Ze komen uit verschillende sectoren, waaronder zorg en onderwijs. Meer dan 225 geïnteresseerden meldden zich aan waarvan een kleine honderd deelnamen aan de zogenaamde ‘keuzemarkten’. Op een dergelijk markt kunnen mensen meteen in gesprek met locatiedirecteuren, HR-adviseurs en pedagogisch professionals.

Geen kinderen in de hoofdrol

Wat kunnen andere kinderopvangorganisaties die openstaande vacatures willen vervullen nu leren van deze campagne? Simone Raaijmakers benadrukt dat het belangrijk is om in een wervingscampagne te laten zien wat een professioneel en verantwoordelijk vak kinderopvang is. ‘Ik zie weleens campagnes met kinderen in de hoofdrol voorbijkomen. Vaak heel schattig en met humor, maar je brengt er volgens mij niet echt mee over wat je van het werken in de kinderopvang mag verwachten.’

Vervolg campagne

Servicebureau Kinderopvang is nog steeds bezig alle aanmeldingen te verwerken. Het bedrijf streeft ernaar alle geïnteresseerden snel gesproken te hebben. Daarna wordt gekeken wie in aanmerking komt voor een BBL-traject en hoe vervolg wordt gegeven aan de campagne.

Bron: Dit artikel is een publicatie op Kinderopvang Werkt!

Lees ook: Wie in deze tijden van personeelskrapte wil werven, moet flink zijn best doen. Denk goed na over je boodschap en verplaats je in de doelgroep die je wilt bereiken, zegt marketeer Daisy Kuipers. ‘Probeer je te onderscheiden. Ik zie nog te vaak standaardvacatureteksten. En schaf het sollicitatiegesprek af.’ Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.