Wachtlijsten kinderopvang slinken

Wachtlijsten kinderopvang slinken

Het beeld past binnen de huidige ontwikkelingen: kinderopvangondernemers zitten in het nauw vanwege bezuinigingen en verscherpte veiligheidsmaatregelen en ondertussen slinken de wachtlijsten. Buiten de Randstad zijn de wachtlijsten al zo goed als verdwenen, in de Randstad kunnen ouders relatief snel een plek bemachtigen.

Uitzichtloos
‘Wij konden twee jaar terug slechts twintig procent van de kinderen plaatsen’, zegt Corona Koek, directeur van ZO Kinderopvang, een bedrijf met zestien locaties in de omgeving van Den Haag. ‘Nu is dat tachtig procent.’ Ook in Utrecht is de wachttijd voor een crècheplek of buitenschoolse opvang flink bekort. Bij sommige scholen was de situatie voorheen ‘uitzichtloos’, zegt Ingrid Klinkert van Ludens Kinderopvang. ‘Nu zit daar meer beweging in en krijgen ouders een plek binnen een jaar.’

Oma of buren
Koek, die ook bestuurslid is van de Brancheorganisatie Kinderopvang hoort steeds vaker dat ouders afhaken: ‘Zeker sinds halverwege dit jaar hoor je veel ouders zeggen: misschien kan mijn kind wel naar oma of de buren.’Bij sommige kinderopvangorganisaties is de vraag nu al met 8 procent teruggelopen, zegt het Waarborgfonds Kinderopvang, dat crèches helpt met financiële vraagstukken. Terwijl veel bedrijven hun capaciteit juist recentelijk hebben uitgebreid, ook op verzoek van de overheid die de wachtlijsten wilde zien slinken.

Moeilijke tijd
Voor ondernemers in de kinderopvang is dit dus een moeilijke tijd, zegt John Ringens, directeur van het Waarborgfonds. “Wij merken dat het aantal vragen om ondersteuning toeneemt. Sommige bedrijven koersen aan op faillissement.’Maar voor ouders die hun kinderen nog wél naar de crèche of naschoolse opvang willen brengen, zijn de kortere wachttijden natuurlijk prettig. ‘Elk voordeel heb z’n nadeel”, zegt Koek. ‘Voorheen belden ouders ons met ontzettende stress: ‘Ik moet bijna weer werken, maar ik kan met mijn kind nergens terecht, hoe moet dat nou?’ Nu hebben ze vaak de keuze uit verschillende crèches.’

Moeite doen
Ondernemers die eerst lui achterover konden hangen omdat ouders toch met hun kind in de rij stonden, moeten nu meer moeite gaan doen om klanten te werven en te behouden. Een grotere concurrentie kan een positieve invloed hebben op de kwaliteit van de branche, denkt Koek: ‘Goede ondernemers zullen winnen.’

Bron: Trouw

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.