Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Volledige integratie PO en KO bij Casa

Marike Vroom
Marike Vroom
Marike Vroom werkt al bijna 25 jaar voor de kinderopvangbladen. Begonnen als redacteur voor het blad Kinderopvang, is ze nu hoofdredacteur van dat blad en ook van Management Kinderopvang en Kinderopvangtotaal.nl. De sector heeft voor eeuwig haar hart gewonnen.
Op Casa Tweetalige Montessorischool in Pijnacker werkt één team van begeleiders (leerkrachten en pedagogisch medewerkers) de hele dag met kinderen volgens de Montessori-richtlijnen. De pedagogische kwaliteit wordt onderkend bij inspecties en de gemeente. Maar de verschillen in regelgeving, financiering en cao’s maakt het niet gemakkelijk, volgens Tessa Wessels, directeur van de school.

De Casa Montessori school is in 2011 van start gegaan na een jarenlange voorbereiding. Tessa Wessels kwam vanuit een Montessorischool in de VS en was niet tevreden hoe deze methodiek in Nederland werd aangepakt. Behalve het gebruik van de materialen en het feit dat kinderen onafhankelijk zouden moeten zijn, zag ze niet veel terug van het omvangrijke concept dat ze uit de VS kende. Ze vond steun in een partner, die al vijfentwintig jaar in het onderwijs werkte waarvan de laatste tien jaar op een Montessorischool. Samen vonden ze dat het Nederlandse onderwijssysteem te veel gericht was op het aanleren van basisvaardigheden en kennisoverdracht (ook op Nederlandse Montessorischolen), terwijl de nadruk zou moeten liggen op persoonlijke ontwikkeling en levenshouding. Ze waren het met elkaar eens dat het doel moet zijn om ruimte te creëren, zodat een kind zich kan ontwikkelen tot een harmonieus, sociaal persoon.

Zelf regelen

‘We zijn in 2011 vanaf scratch begonnen’, vertelt Tessa Wessels. ‘Met één bestuur, één directie, en twee stichtingen ineen. We hebben niet de samenwerking gezocht met een bestaande kinderopvangorganisatie maar wilden het zelf regelen. Zo kunnen we het in één hand houden, zelf alle beslissingen nemen, één visie hanteren en een personeelsbeleid voeren waarbij kinderopvang en onderwijs volledig geïntegreerd zijn. Dat was zeer uitdagend, want we kregen te maken met twee cao’s, verschillende wet- en regelgeving, verschillende inspecties terwijl we ’s ochtends en ’s middags hetzelfde doen. Er is geen onderscheid in schooltijd en opvangtijd.’

Warme lunch

Een dag op Casa ziet er als volgt uit: tussen 8:30 en 11:00 uur (onderbouw) of  8:30 en 11:30 uur (midden- en bovenbouw) zijn de kinderen bezig met hun tweeënhalf- cq. drie-urige werkperiode. De lunch is een belangrijk moment op Casa. Voor de jongere kinderen wordt een biologische warme maaltijd gekookt. De oudere kinderen koken met elkaar onder begeleiding van een kok. Gedurende de hele dag worden er verschillende activiteiten aangeboden aan de kinderen. Naast onderwijsactiviteiten in de groep, zijn er ook activiteiten buiten de groep, zoals muziek, kunst, tuinieren, judo, koken en meer. Indien nodig worden er vakdocenten ingehuurd voor de activiteit. Kinderen kunnen er ook voor kiezen in een andere groep te gaan kijken of werken. Midden- en bovenbouwkinderen plannen hun werk en excursies in de middag. Over de hele dag zijn pedagogisch medewerkers, klassenassistenten en leerkrachten – die binnen Casa allemaal begeleiders heten – aan het werk. De leerkrachten begeleiden de kinderen in de groepen, en daarnaast heb je de klassen-assistent en activiteitenbegeleiders (de pedagogisch medewerkers).

Pakketten

Ouders kunnen verschillende pakketten afnemen. Casa werkt met vijf gelijke ‘schooldagen’ tot 14 uur ’s middags. Ouders die de korte dag afnemen betalen niet apart voor de activiteiten die ’s ochtends door pedagogisch medewerkers gedaan worden maar deze worden gefinancierd vanuit de school en de vrijwillige  ouderbijdrage, vertelt Tessa Wessels. Ook kunnen ouders een pakket afnemen voor een lange dag, tot 18 uur. Daar zitten kinderopvanguren in waarvoor ouders kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen. In de middag vinden dezelfde soort activiteiten en begeleiding plaats door het gemengde team. Missen de kinderen die op de korte dagen komen, dan niets? ‘Het is heel relatief en moeilijk te bepalen’, zegt Tessa Wessels eerlijk. ‘Dat valt gewoon moeilijk te meten. In ieder geval komen de kinderen met de korte dagen wel aan hun verplichte onderwijsuren. Tweederde van de kinderen komt lange dagen.’

Wennen

De pedagogisch medewerkers die in dienst worden genomen, hebben hun reguliere mbo-opleiding maar worden daarna binnen Casa verder opgeleid in de Montessori-werkwijze. ‘Het is voor hen erg wennen als ze binnen komen. Ze moeten op hun handen zitten, dat is heel uitdagend. En daarnaast moeten ze zorgen voor een goede voorbereide omgeving zodat kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen en van elkaar leren. We creëren hier een heel huiselijke omgeving. Je merkt dat de pedagogisch medewerkers echt blijven plakken, er is weinig verloop.’ Tessa Wessels is enorm trots op de pedagogisch medewerkers. ‘Eentje heeft de buitenruimte helemaal ingericht, ook met dieren. En ze heeft een science-centrum gemaakt en ontwerpt nu science-dozen voor de bovenbouw. Dat is echt hogere techniek. En een ander heeft zich ontwikkeld tot kindercoach. Zij begeleidt kinderen die extra aandacht nodig hebben. De pedagogisch medewerkers krijgen hier echt de kans om hun talenten te ontwikkelen.’

50 weken open

Casa is 50 weken per jaar geopend, school- en vakantietijden zijn flexibel in te vullen. Waarom is daar voor gekozen? ‘We functioneren als één programma gedurende het hele jaar, het is onmogelijk voor ons om het programma om te gooien omdat het opeens schoolvakantie is’, verklaart Wessels. Dat de leerkrachten en pm’ers verschillende cao’s hebben en daardoor een verschillend aantal vakantiedagen, vindt ze lastig en pijnlijk. ‘We leggen wel uit dat de pm’ers een 36-urige werkweek hebben en de leerkrachten 40 uur en daarmee halve dagen sparen voor hun vakantieweken. Maar je zou willen dat het binnen één organisatie voor iedereen gelijk is.’

Gemeente gedoogt

De verschillen in wet- en regelgeving en de inspectie, leveren een hoop gedoe op. ‘Wij maken het moeilijk voor de inspecteur en gemeente; voor iedereen. Casa hanteert de groepsgrootte anders dan de voorschriften vanuit de Wet kinderopvang. Op papier hebben we meer dan genoeg personeel, maar we verdelen het anders. We staan achter onze pedagogiek en de gemeente gedoogt deze constructie maar het gaat niet makkelijk. Pedagogisch gezien scoren we heel goed, de GGD-inspecteur is heel blij met wat ze ziet. We doen het alleen op een andere manier. De onderwijsinspecteur werkt anders; deze vraagt wat onze doelen zijn en hoe we die willen bereiken. En dan kun je laten zien hoe je dat doet.  Maar de GGD-inspectie komt en zegt: jullie moeten aan deze regels voldoen en op deze manier. Dat is niet van deze tijd. Alsof je mensen niet vertrouwt. Wij staan voor wat wij doen, nemen verantwoordelijkheid en nemen de ouders daarin mee.’

Peutergroepen

Voor de peutergroepen (1 – 3 jaar) kan Wessels wel aan de regels voor kinderopvang voldoen omdat die op een aparte locatie zitten. ‘Die staat los van de school, maar de 3-jarigen maken wel deel uit van school, in de groep 3 – 6 jarigen. De peuters zitten vlakbij de locatie van de bovenbouw. Iedere dag komen er kinderen uit de bovenbouw naar toe om met de kleintjes te werken en te spelen.’ Casa is pas in 2018 begonnen met de peutergroepen. ‘Op die manier kunnen kinderen vanaf jongs af aan worden meegenomen in onze Montessori aanpak. Kinderen zitten hier op lage stoeltjes en tafeltje en snijden eigen fruit. Ze doen alles zelf, kleden zichzelf aan, kiezen wat ze willen doen en ruimen het weer zelf op. Zo worden ze heel zelfstandig en raken ze in de onderbouw snel gewend. We merken dat kinderen die vanuit onze eigen peutergroepen komen, zich bizar hard ontwikkelen en leren.’ De school heeft nu 420 kinderen in huis.De groepen zijn nu nog verspreid over drie locaties, maar dat lost zich vanzelf op in een paar jaar. Want er wordt druk gewerkt aan nieuwbouw en kan Casa dan eindelijk alle 0- tot 12-jarigen bij elkaar in één gebouw zetten. In het nieuwe gebouw kan er worden uitgebreid en er staan ook twee babygroepen op de wensenlijst. ‘Wij zijn heel gewild, we hebben een lange wachtlijst,’ besluit Tessa Welsen trots.

Bekijk hier het filmpje van het buitenproject bij Casa >>

Bijzonderheden van Casa Tweetalige Montessori School

Casa biedt opvang en onderwijs volgens de ideeën van Maria Montessori. Hoe dat werkt, lees je op de website van Casa.

Casa biedt dagelijks mogelijkheden voor nauwe interactie met de natuur, techniek en het milieu. Er zijn veel activiteiten die plaatsvinden in de natuur, zoals tuinieren, bezoeken aan boerderijen en wandelingen in het bos of op het strand. Casa biedt ook buitenactiviteiten, zoals tuinieren, timmeren, fietsen en de zorg voor de (huis)dieren op de Casa-locaties.
Casa biedt de lessen in het Nederlands en Engels. Het idee erachter is dat kinderen wereldburgers worden die adequaat kunnen communiceren. In principe is in iedere groep tegelijkertijd één Nederlandssprekende begeleider en één Engelssprekende begeleider werkzaam. De een spreekt altijd Nederlands en de ander altijd Engels. Ook is het lesmateriaal in twee talen aanwezig.

Bij Casa is het eten en drinken onderdeel van het onderwijsprogramma. Kinderen hoeven nooit eten of drinken mee naar school te nemen. Op Casa wordt dagelijks samen met de kinderen gezond, vegetarisch en overwegend biologisch eten en drinken bereid en gegeten. In de ochtend maken de kinderen met elkaar een gezonde snack en iedere middag eten de kinderen een vers bereide lunch. Voor de jongere kinderen wordt gekookt en vanaf de middenbouw koken kinderen onder begeleiding van een kok voor hun eigen groep.

Naast een vaste leeromgeving waar kinderen de hele dag door kunnen leren, bieden activiteitenbegeleiders extra activiteiten waar kinderen naartoe kunnen gaan. Er zijn zowel individuele activiteiten, bijvoorbeeld muziekles,  als activiteiten met andere kinderen. Naast het vaste schema kunnen kinderen zich ook inschrijven voor activiteiten die slechts voor een beperkte tijd worden aangeboden, bijvoorbeeld zes weken.
Ouders betalen voor Casa € 1054,- per jaar aan vrijwilllige ouderbijdrage (voor kinderen vanaf vier jaar). Daar worden onder andere de activiteiten en maaltijden van betaald.

Marike Vroom
Marike Vroom
Marike Vroom werkt al bijna 25 jaar voor de kinderopvangbladen. Begonnen als redacteur voor het blad Kinderopvang, is ze nu hoofdredacteur van dat blad en ook van Management Kinderopvang en Kinderopvangtotaal.nl. De sector heeft voor eeuwig haar hart gewonnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.