Verbeteringen in traject kinderopvangtoeslag

Het aantal (hoge) terugvorderingen bij ouders van de kinderopvangtoeslag, heeft geleid tot een verbeteringstraject dat in 2018 gestart is. Staatssecretaris Van Ark heeft de Tweede Kamer ingelicht over de maatregelen en de status hiervan.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

De eerste maatregel, aldus Van Ark, is het eerder signaleren van mogelijke problemen. Dit gebeurt doordat kinderopvangorganisaties maandelijks de gegevens aanleveren over de afgenomen kinderopvang. Daardoor kunnen ouders eerder geïnformeerd worden als er een afwijking is tussen de aanvraag en het daadwerkelijk gebruik. 2020 is een groeijaar waarin de kinderopvangorganisaties geleidelijk aansluiten op de maandelijkse gegevensuitwisseling. Van Ark gaat er van uit dat het dit jaar wel gaat lukken. Kinderopvangorganisaties krijgen voorlichting en ondersteuning. Vanaf 2021 zullen de maandelijkse rapportages verplicht worden.

Proportioneel

Verder wordt het proportioneel vaststellen van de kinderopvangtoeslag expliciet in de Wet kinderopvang geregeld. Voorheen hadden ouders geen recht op kinderopvangtoeslag als zij niet volledig hun eigen bijdrage hadden betaald. Met dit wetsvoorstel wordt geregeld dat een ouder voortaan recht heeft op kinderopvangtoeslag naar rato van het bedrag aan kosten dat de ouder wel tijdig heeft betaald. Dat voorkomt dat de ouder de hele kinderopvangtoeslag moet terugbetalen als een factuur niet betaald is. In de praktijk wordt dit al zo geregeld. Het moet alleen nog worden vastgelegd in de Wet kinderopvang.

Begeleiden ouders

In het verbetertraject wordt ook actief ingezet op het begeleiden van ouders met een hoge kans op terugvorderingen. In 2019 is via pilots uitgezocht welke doelgroepen hiervoor in aanmerking komen en welke begeleiding effectief is. Eind mei is de Dienst Toeslagen gestart met het opleiden van persoonlijk begeleiders die maatwerk zullen leveren.

 

Digitale dienstverlening

De digitale dienstverlening aan ouders wordt verbeterd om het aanvraag- en wijzigingsproces voor de kinderopvangtoeslag gemakkelijker te maken voor ouders. In 2019 zijn er al wijzigingen doorgevoerd in het portaal ‘Mijn toeslagen’. Ook is er hard gewerkt aan de ontwikkeling van een kinderopvangtoeslag-app. Met deze app kunnen ouders makkelijk en overzichtelijk de actuele aanvraaggegevens inzien en wijzigingen doorgeven. Deze app is inmiddels beschikbaar.

Campagne

Kort na de zomer start de Belastingdienst met een bewustwordingscampagne, gericht op ouders. Doel is dat ouders meer kennis krijgen over de werking van de kinderopvangtoeslag en het bestaan van de kinderopvangtoeslag-app.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.