Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Tweelingen liever niet scheiden’

Het apart plaatsen van tweelingen in groepen is geen goed idee. Dit zegt ontwikkelingspsycholoog Coks Feenstra in het Schooljournaal, een vakblad van de CNV. Ze doelt hiermee vooral op de keuzes die veel scholen maken. Er zijn ook kinderopvangorganisaties die tweelingen bewust op aparte groepen plaatsen.
1Tweelingen.jpg
Tweelingen die op hun 4e gescheiden worden

Vaak wordt gedacht dat het apart plaatsen van tweelingen op scholen goed zou zijn voor het vormen van een eigen identiteit. Tweelingen zouden minder afhankelijk van elkaar zijn als ze in een aparte groep zitten. Maar Feenstra zegt dat dit nooit wetenschappelijk is bewezen. Zij ziet dat vooral scholen op basis van een aanname besluiten om tweelingen te scheiden. Dat gebeurt ook als ouders liever hebben dat hun tweeling in één klas komt. Coks zegt dat het scheiden van tweelingen op 4-jarige leeftijd zelfs traumatisch kan zijn. Zij is tegen een vaste regel en ziet liever dat scholen en kinderopvangorganisaties dit afzonderlijk bekijken.

Schoolprestaties

In een artikel in het blad Twinspiratie wordt ook gezegd dat het scheiden van tweelingen de kinderen niet altijd ten goede komt. Hiervoor leveren zij wel wetenschappelijk bewijs. In 2005, 2007 en 2010 is onderzoek gedaan naar het effect van een scheiding op schoolprestaties en gedrag. Daaruit blijkt een scheiding vooral op jonge leeftijd (4/5 jaar) slecht voor kinderen uitpakt. Gescheiden tweelingen hebben op die leeftijd meer last van internaliserend probleemgedrag. Dit betekent dat zij onzeker en bang zijn of zich onveiliger voelen dan tweelingen die niet gescheiden worden. Je ziet dit zelfs terug in hun schoolprestaties. In groep 8 heeft dit nauwelijks effect.

Beleid scholen

Op de website van RTL Nieuws komt Angela Partuel aan het woord. Zij moest, toen ze haar tweeling (twee meisjes) naar school bracht van de school kiezen voor aparte klassen. Maar toen ze vroeg waarom dat zo was, kwam er geen antwoord. In hetzelfde artikel komt Tineke Snel van de Algemene Vereniging van Schoolleiders aan het woord. Zij zegt dat de meeste scholen geen generiek beleid hebben als het gaat om het scheiden of bij elkaar houden van tweelingen. Maar kent deze scholen zeker wel.

Hinke Endedijk bekeek voor haar promotieonderzoek hoe sociaal peuters op verschillende leeftijden waren tijdens speelmomenten met leeftijdsgenootjes. Dat leverde interessante inzichten op over de sociale ontwikkeling van kinderen. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.