Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Tussentijds verslag taal- en interactiesubsidie

Avatar
Marijn Klok
In december 2014 is de tijdelijke subsidieregeling ‘Taal- en interactievaardigheden kinderopvang’ van start gegaan, een meerjarig trainingstraject voor het bevorderen van de taal- en interactievaardigheden van pm’ers. Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) heeft als taak om de uitvoering van de regeling te monitoren, en maakte daarom een tussentijds verslag van de ervaringen in het eerste jaar (2015).
taaleninteractievaardigheden
In 2015 is er subsidie verstrekt voor de training van ruim 3500 pedagogisch medewerkers. - Foto: ANP

In 2015 is er volgens het verslag subsidie verstrekt voor de training van ruim 3500 pedagogisch medewerkers, ruim 400 interne trainers en bijna 160 externe trainers (licentiehouders). Vooral pm’ers op mbo3- en mbo4-niveau nemen deel aan de trainingen, en driekwart van hen werkt in de dagopvang. Minder dan de helft (40 procent) heeft meer dan tien jaar werkervaring. Eenzelfde aandeel heeft vijf tot tien jaar werkervaring.

Actieve trainingen

De deelnemende pedagogisch medewerkers waarderen dat de trainingen actief zijn opgezet en goed aansluiten bij de praktijk. Ook zijn ze positief over het gebruik van videomateriaal, verschillende vormen van (zelf)reflectie en praktijkopdrachten. Minder blij zijn ze met de duur van de trainingsbijeenkomsten (te lang).

Toepassen

De trainingsprogramma’s blijken goed aan te sluiten bij het pedagogisch beleid van de organisaties van de deelnemende pm’ers. Ze krijgen dan ook vaak alle tijd en ruimte om wat ze geleerd hadden in de praktijk toe te passen. Drie op de tien pm’ers krijgt echter geen gelegenheid om opdrachten binnen werktijd uit te voeren. En bij een vijfde van de deelnemers is de leidinggevende niet betrokken bij de training.

Lees hier het volledige verslag van BKK.

In 2015 konden alleen pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven en bso’s meedoen aan de trainingen in taal- en interactievaardigheden. Maar sinds begin dit jaar kunnen ook peuterspeelzalen subsidie aanvragen. Lees meer

1 REACTIE

  1. Bovenstaande samenvatting is, logischerwijs, wel wat erg kort en daardoor klopt het beeld niet helemaal.
    Als je het onderzoek leest zie je namelijk dat er een verschil is tussen de beide trainingsprogramma's. Duidelijk wordt dat de meerderheid van de deelnemers Tink gevolgd heeft maar dat Oog voor interactie bij alle vergelijkingen hoger scoort dan Tink. Deelnemers van Oog voor interactie zijn;
    -wél tevreden met aantal bijeenkomsten. (6)
    -wél tevreden zijn met de duur van de bijeenkomsten. (3,25 uur)
    -Ook blijft hun motivatie de gehele training op goed niveau. -Ze zijn tevreden over de informatievoorziening vooraf
    – Ze ervaren de huiswerkopdrachten als heel zinvol.
    Het lijkt me belangrijk om dit onderzoeksresultaat goed te communiceren zodat organisaties beter kunnen kiezen welk programma zij inkopen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.