Sociaal-emotionele ontwikkeling bepalend voor levensloop

Als peuters op de peuterspeelzalen worden gestimuleerd in hun sociaal emotionele ontwikkeling, boeken zij op latere leeftijd meer succes. Investeren in de sociaal-emotionele ontwikkeling is van net zo'n groot belang als investeren in cognitieve vaardigheden. Dit zeggen Amerikaanse onderzoekers.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
De conclusie dat cognitieve vaardigheden van net zo'n groot belang zijn als sociale levenslessen
De conclusie dat cognitieve vaardigheden van net zo'n groot belang zijn als sociale levenslessen

Amerikaanse onderzoekers van Penn State Universiteit en de Duke Universiteit volgden voor hun onderzoek ruim twintig jaar lang achthonderd kinderen. Zij zagen dat kinderen die op peuterleeftijd konden delen, behulpzaam waren en goed konden luisteren op latere leeftijd een grotere kans hadden om een universitaire opleiding te volgen. Ook was de kans groter dat zij voor hun 25ste fulltime aan het werk waren. Kinderen die op peuterleeftijd minder sociaal waren, slaagden uiteindelijk vaker niet voor de middelbare school. Ook bleken ze in hogere mate vatbaar voor drank- en drugsmisbruik en kwamen ze vaker in aanraking met justitie.

Niet-aangeboren eigenschap

Het onderzoek laat volgens de wetenschappers zien wat het belang van sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen is. Dit gedrag is aan te leren en niet zo zeer een aangeboren eigenschap zoals IQ. De conclusie dat cognitieve vaardigheden van net zo’n groot belang zijn als sociale levenslessen, zal veel medewerkers in de kinderopvang als muziek in de oren klinken. Kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, gastouders en bso investeren juist volop in de sociaal-emotionele ontwikkeling van (jonge) kinderen.

Het investeren in de sociaal-emotionele ontwikkeling is ook het werkterrein van pedagogen. Kinderopvangorganisaties namen de laatste jaren, door de bezuinigingen en vraaguitval, afscheid van pedagogen op de werkvloer. Ontwikkelingspsycholoog Elly Singer maakt zich hier zorgen over. Lees hier waarom >>

Het onderzoek

Voor het onderzoek vroegen de wetenschappers aan docenten een uitgebreide analyse van de kinderen te maken. Konden de peuters in hun ogen goed delen, goed luisteren en waren ze in staat om conflicten zelfstandig op te lossen?  Hiervoor kregen de kinderen het cijfer nul tot vier. Vier was de hoogste score. Vervolgens werd de schoolcarrière van de achthonderd kinderen in de gaten gehouden. Er werd ook gekeken naar eventuele mentale problemen, verslavingen en criminele activiteiten. Hoe meer punten de peuters hadden verzameld, hoe groter de kans op een afgeronde opleiding, vaste baan en hoe kleiner de kans op drank- en drugsgebruik en aanraking met criminaliteit.

Dit gunstige onderzoeksresultaat is een prima aanleiding om de meerwaarde van kinderopvang aan ouders te tonen. Wilt u de belangrijkste conclusies delen met ouders, bijvoorbeeld in uw nieuwsbrief of op uw prikbord? Download dan deze korte tekst >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.