Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Serie Job zoekt ze op: het Nederlands Jeugdinstituut

In de nieuwe serie Job zoekt ze op gaat Job van Velsen op zoek naar verborgen schatten: IKC’s die wellicht een wiel hebben uitgevonden en dat willen delen met lezers van Zosja. Wat zijn opbrengsten, valkuilen en oplossingen die gevonden zijn. Spelen er ook kwesties? Job zoekt ze op en legt ze vast. 

Ik ben nog maar net met een nieuwe serie begonnen of ik word al flink op de proef gesteld. De maatregelen rond dat geniepige virus zorgen ervoor dat ik deze weken niet bij één van die verborgen IKC-schatten op bezoek kan. En online schatzoeken is, vind ik, geen optie. Zo’n schat moet je zien, voelen en ervaren om er een inspirerend verhaal over te schrijven. Maar als je goed kijkt, zie je dat er, zélfs in deze donkere dagen, om je heen allerlei verborgen schatten voor het oprapen liggen. 

Voordeel

En zo kwam ik, door mijn voorbereidingen voor een meerdaagse inter(ei)landelijke conferentie van de Taskforce Kinderrechten  en No Mas No more in Caribisch Nederland, op het idee om het Nederlands Jeugd Instituut (NJi) als verborgen schat onder jullie aandacht te brengen. En eens in te zoomen op enkele publicaties waarvan ik denk dat iedere professional, werkzaam op een school, kinderdagverblijf of kindcentrum, daar in de praktijk veel voordeel van kan hebben.

Het NJi is een landelijk werkend kenniscentrum dat actuele kennis over opgroeien verzamelt, verrijkt, duidt en deelt. Het NJi brengt kennis onder de aandacht en helpt om die toe te passen.

Ouders, kinderen en jongeren hebben ervaringskennis. Professionals hebben praktijkkennis. Wetenschappers hebben wetenschappelijke kennis. Het NJi verbindt die kennis.

Een selectie uit de thema’s waarover je informatie op de website kunt vinden: brede school en kindcentra, kindermishandeling, ouderparticipatie, corona, effectieve jeugdhulp, kinderopvang, enzovoorts. Veel actuele, onderbouwde informatie, laagdrempelig en gratis.

Aangezien ik gespreksleider ben tijdens die conferenties op de Antillen, wil ik me vooraf uiteraard inhoudelijk goed voorbereiden. Als eerste bel ik dan Caroline Vink. Zij werkt bij het NJi en is o.a. expert internationaal jeugdbeleid. Zij heeft een uitgebreide expertise op het gebied van school en wijk, transitie en transformatie jeugdhulp, versterking eerste lijn en passend onderwijs en kan mij goed en enthousiast adviseren.

Civil Society

Begin december is deze conferentie in volle gang. In de context van het thema Positief Opvoeden wijst Caroline me op een tweetal brochures: de ene over het belang van samen opvoeden (de kracht van de civil society), de ander over het welbevinden van ouders en de invloed daarvan op het welbevinden van hun kinderen. De brochure Samen opvoeden beschrijft het belang van samenwerking rondom kinderen en biedt ook handreikingen voor de praktijk. Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de zorg, begeleiding en opvoeding van hun kinderen, maar in deze verantwoordelijkheid staan zij niet alleen. In een opvoed- en opgroeiomgeving waarin alle opvoeders elkaar steunen en samenwerken, streven we ernaar dat alle kinderen gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Het Afrikaans gezegde ‘It takes a village to raise a child’ , een veel gebruikte wijsheid, sluit hier nauw bij aan. Die village of gemeenschap ziet er voor iedereen anders uit, maar heeft altijd als kern dat alle personen uit de omgeving van een gezin, zoals familie, vrienden, buren, kinderdagopvang, docenten en ouders van klasgenoten, betrokken zijn bij het opvoeden en opgroeien van kinderen en jongeren.

Pedagogische basis

Deze opvoed- en opgroeiomgeving wordt vaak aangeduid als ‘pedagogische civil society’. Andere termen zijn ook wel: pedagogische basis, pedagogische kracht in de wijk of pedagogisch leefklimaat. Binnen het gedachtegoed van de pedagogische civil society ligt de focus op het versterken van de samenleving, door in te zetten op de gezamenlijke verantwoordelijkheden van medeopvoeders in de opvoeding. Wanneer individuen in de samenleving gezamenlijk een bijdrage leveren aan de verantwoordelijkheden die horen bij de opvoeding, is de kans groter dat kinderen en jongeren zich positief ontwikkelen.

Mede-opvoeders

Je leest wie de mede-opvoeders kunnen zijn en op welke manieren ze betrokken zijn bij het ouderschap en opvoeden. Er wordt ingegaan op de essentiële waarde van medeopvoeders en de vier vormen steun die zij kunnen bieden. En het rapport sluit af met een contactladder waarbinnen alle activiteiten rondom steun bij ouderschap worden gecategoriseerd. 

Welbevinden van ouders

‘Het is een feit dat het opvoeden van kinderen lang en zwaar werk is, de beloning niet altijd meteen duidelijk is, het werk ondergewaardeerd is en ouders net zo menselijk en bijna net zo kwetsbaar zijn als hun kinderen.’ Dat zei Dr. Spock. Ouders spelen een zeer belangrijke rol in het kansrijk opgroeien van hun kinderen, dat is bekend. Dat zij in een dynamisch proces en in onderlinge wisselwerking met hun kind bijdragen aan de ontwikkeling en het welbevinden van dat kind, weten we ook. In deze publicatie wordt echter het welbevinden van ouders onderzocht. Op basis van literatuuronderzoek, praktijkervaringen en interviews met ouders worden de verschillende aspecten van het welbevinden van ouders in deze publicatie ondergebracht in vijf pijlers. Samen geven deze pijlers inzicht in de steun en aandacht die de ontwikkeling van ouderschap vraagt. 

Maatschappelijke keuzes

Het welbevinden van ouders is niet los te koppelen van de maatschappelijke omstandigheden waarin zij hun ouderschap ontwikkelen. Hun welbevinden wordt beïnvloed door de pedagogische basis en door maatschappelijke keuzes zoals de gezinsvriendelijkheid van allerlei maatregelen, bijvoorbeeld op het werk, in het onderwijs en in de leefomgeving. Geen enkele ouder leeft in een vacuüm. Het gevoel persoonlijk ondersteund te worden, blijkt overigens belangrijk te zijn voor ouders. Dat is wellicht een open deur, maar ondersteun je daadwerkelijk als professional de ouders? Het zet je – dat vind ik de waarde van een publicatie als deze – weer even op scherp. En daarnaast biedt deze publicatie niet alleen voor ouders, de MR, OC, Kindcentrumraad, maar ook voor alle professionals een schat aan inzichten en informatie. Wat mij betreft deel je dit artikel dan ook met je collega’s!

Video

Twee dagen voor ik het vliegtuig instap, ontvang ik ’s avonds nog een appje van Caroline; “Kijk hier vooral nog naar voor het congres’! In de video van de op 18 november gehouden Mulock Houwer Lezing 2021 introduceert dr. Bert Wienen een nieuw kinderrecht: het recht om te falen. Ook zeer de moeite waard.

Samen opvoeden?! Het belang van medeopvoeders voor ouderschap en opvoeden.

Is jouw IKC ook zo’n verborgen schat, of weet je er eentje in jouw omgeving? Stuur dan een mailtje met een korte beschrijving of motivatie naar jobvanvelsen@etuconsult.nl. Hij neemt dan zeker contact met je op.

Samen Opvoeden. Het belang van mede-opvoeders voor ouderschap en opvoeden. Inclusief visuele samenvatting. Eva Kalis i.s.m. Esther van Beekhoven, Jolyn Berns, Paula Speetjens, Caroline Vink.

Welbevinden van ouders. Paula Speetjens, Yveline Nilsen en Caroline Vink

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.