Pedagogisch medewerkers zijn ervoor verantwoordelijk dat kinderen die aan hun zorg zijn toevertrouwd zich kunnen ontwikkelen in een gezonde en veilige omgeving. Die taak nemen ze buitengewoon serieus. Een personenregister is een eerste zeef om te voorkomen dat kwaadwillenden toegang krijgen. Het nieuwe aan het register is dat nu ook tijdelijke medewerkers, uitzendkrachten, hulpouders, stagiairs enz. worden geregistreerd. Alle vaste medewerkers worden al sinds 1 maart 2013 voortdurend gescreend op strafbare feiten.
Aanspreekcultuur
De beroepsvereniging stelt dat de veiligheid van kinderen is vooral gediend met een zorgvuldig aannamebeleid, de onderlinge aanspreekcultuur van medewerkers, het bieden van ruimte voor melding van gevoelens dat er iets niet helemaal klopt, en de professionele balans tussen enerzijds nabijheid en genegenheid tonen en anderzijds grensoverschrijdend gedrag. Meer scholing maar ook de mogelijkheden voor coaching zoals opgenomen in de nieuwe Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang zijn hierbij belangrijk.
Handhaven
Schuurkes plaatst nog een andere kanttekening bij het register. Registratie is één ding, maar hoe gaan we handhaven? ‘De grotere kinderopvangorganisaties kunnen dit goed inrichten, maar hoe zit het met de eenpitters? Zo’n 80 procent van de klachten gaat over gastouderopvang. Er ligt ook een belangrijke taak bij ouders om zich ervan te vergewissen dat iedereen zich houdt aan het register.’
Iedereen die structureel op de opvanglocatie aanwezig is, met een richtlijn van minimaal een half uur per drie maanden, moet zich registreren in het personenregister. Hoe zit het precies? Lees meer