Ruben Fukkink – Meten is weten

Meten is weten. Als mensen over onderzoek praten, dan hoor ik deze zin vaak. Onderzoek doen is wel meer dan meten. Meten is maar een begin. Een kinderopvangorganisatie die heeft gemeten en zo een begin heeft gemaakt is Dak Kindercentra in Den Haag, die haar dagopvang recent heeft geëvalueerd met de NCKO-Kwaliteitsmonitor. Het is een onderzoek waar mijn NCKO-collega Mirjam Gevers Deynoot-Schaub en ik in samenwerking met Dak Kindercentra aan hebben gewerkt dit jaar.

In totaal zijn 118 groepen bezocht door getrainde observatoren, 244 medewerkers zijn op de groep gefilmd bij lunch en vrij spel, 23 unitmanagers hebben groepsgegevens aangeleverd en tot slot hebben alle medewerkers achtergrondgegevens aangeleverd over hun werkervaring, opleiding en andere zaken. Als je al die gegevens uit zo’n monitor analyseert (in totaal zo’n 55.000 cijfers), dan krijg je een heel aardig beeld.

In Madurodam presenteerden we de resultaten recent aan de unitmanagers en de directie. Spannend voor iedereen, ook voor ons! De volgende dag op naar het Circustheater te Scheveningen om alle 600 pedagogisch medewerkers van zowel dagopvang als buitenschoolse opvang te informeren. Onze presentatie was maar een klein deel van een omvangrijk programma want Dak Kindercentra bestaat 100 jaar en viert feest.

‘Dak Kindercentra is na Kinderopvang Nederland en Kinderrijk de derde grote organisatie die de monitor organisatiebreed heeft afgenomen. Estro volgt’

Wat liet het onderzoek zien? Dak Kindercentra laat over de brede linie een redelijk goede pedagogische kwaliteit zien. De gemiddelde pedagogisch medewerker bij DAK beheerst de pedagogische basisvaardigheden. De pedagogische kwaliteit op de groepen laat geen gekke dingen zien. Toch is er wel ruimte voor verbetering. Dak Kindercentra zit vaak ‘in het midden’, zonder gekke lage uitschieters naar beneden maar ook met weinig uitschieters naar boven. Het is een beetje zoals het Nederlandse weer: je zou soms best iets warmer weer willen, maar door het milde zeeklimaat zijn er in ieder geval geen extreme lage of hoge uitschieters. Opvallend is wel dat de groepen onderling grote verschillen laten zien: binnen Dak Kindercentra, binnen dezelfde unit en zelfs per locatie. Constante kwaliteit bieden is allesbehalve eenvoudig.

Dak Kindercentra is na Kinderopvang Nederland en Kinderrijk de derde grote organisatie die de monitor organisatiebreed heeft afgenomen. Estro volgt, hier is het onderzoek net begonnen. Dit betekent dat binnenkort bijna 1800 groepen zijn onderzocht op hun pedagogische kwaliteit. Maar minstens zo belangrijk: die organisaties zijn vervolgens systematisch en concreet verder gegaan met de verbetering daarvan.

Tussen alle Haagse bedrijven door spreek je de directie, de managers, de pedagogisch medewerkers en andere geïnteresseerden. En in elk gesprek merk je de huidige situatie in onze kinderopvang: hoe werk je aan de pedagogische kwaliteit, terwijl Den Haag bezuinigt en de kinderopvang krimpt? Dat kan op allerlei manieren. Zelf zie ik dat meer organisaties, vanuit een scherpe analyse van de situatie op de groepen, actief gaan sturen op pedagogische kwaliteit. Stap 1 is de pedagogische kwaliteit meten, dit is het begin. Stap 2 is investeren in pedagogische kwaliteit, inhakend op de nulmeting. Stap 3 is opnieuw meten: is men nu aantoonbaar verder dan waar men zo’n twee jaar geleden begon?

Wat een beetje ouderwets wordt: alleen maar de kinderopvang veranderen zonder meten vooraf en/of achteraf. De kinderopvang is door de jaren heen veranderd en verandert nog steeds. Er is geïnvesteerd in de kinderopvang en we investeren nog steeds. Maar hebben we systematisch onderzocht wat we effectief zijn opgeschoten?

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.