Zes kinderdagverblijven doen mee en twee bso’s. De studenten zijn boventallig naast de pedagogisch medewerkers. Zij moeten met elkaar, net als bij een gewone baan, afspraken maken over de dagelijkse werkzaamheden, vakantiedagen en diensten. De studenten voeren gezamenlijk projecten uit. Daarnaast begeleiden ze kinderen individueel op de groepen en doen mee aan grote groepsactiviteiten.
Leren van elkaar
Na twee jaar stage bij één van de leerafdelingen zijn de studenten klaar voor de praktijk. Marcella Bouguetof, initiatiefneemster en contactpersoon van de leerafdeling bij het ROC vertelt: ‘Studenten worden via de leerafdeling eenduidig en op hoog niveau opgeleid als leidster. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en onderling begeleiden ze elkaar waar nodig. Daarbij kunnen ze natuurlijk ook van elkaar leren.’
Stage-begeleiding
De stagiaires krijgen een vaste begeleider op de groep, maar het hele team pedagogisch medewerkers begeleiden de stagiaires bij hun activiteiten. Om de studenten op een goede manier te begeleiden, krijgen de pedagogisch medewerkers specifieke kennis aangereikt vanuit ROC Rivor. Bouguetof: ‘Dit zorgt voor een eenduidige manier van opleiden en aandacht voor kwaliteit.” Tevens is bij iedere leerafdeling een praktijkopleidster aanwezig; zij houdt toezicht op het opleiden en de voortgang van de studenten.’