‘Rik (6) vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’

Pedagogisch medewerkers Wendy en Tamara merken dat Rik (6) weinig aansluiting vindt bij zijn groepsgenoten op de buitenschoolse opvang. Hoe kunnen zij hem helpen?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Vraag van pm’ers Wendy en Tamara

‘Rik (6) praat alsof hij veel ouder is. Hij vindt hierdoor weinig aansluiting bij zijn groepsgenoten op de bso. Hoe kunnen wij hem helpen?’

Antwoord pedagoog Marieke Grijpink

‘Rik heeft blijkbaar iets anders van de groep en van jullie nodig dan de meeste andere kinderen. Dat is dus even zoeken. Overleg met zijn ouders en leerkrachten: herkennen ze jullie vraag en hoe gaan zij hiermee om? Heeft Rik misschien een ontwikkelingsvoorsprong of is hij hoogbegaafd?

Bekijk ook waar zijn interesses liggen en probeer daarop in te spelen met activiteiten. Misschien kun je hem hierbij net een andere rol geven. Hem eerst iets laten uitzoeken, of laten helpen met organiseren. Betrek hierbij ook de andere kinderen. Wie weet geeft dit meer aansluiting.

‘Je kunt kijken of de groep oudere kinderen kansen biedt voor Rik’

Een andere vraag: weet je waar Riks behoeftes liggen? Sommige kinderen zijn na een dag school het liefst even in hun eigen wereld. Ze kunnen andere kinderen dan echt als stoorzenders ervaren. Je kunt hier achter komen door Rik goed te observeren en natuurlijk met hem te praten. Doe dit vanuit een positieve grondhouding. “Ben je lekker bezig? Wat ben je aan het doen, leg eens uit?” Zo kom je er ook achter hoe het met zijn welbevinden staat. Probeer niet aan hem te “trekken”. Dat heeft een averechts effect.

Je kunt ook kijken of de groep oudere kinderen kansen biedt voor Rik. Bijvoorbeeld af en toe even buurten, oudere kinderen die op de groep van Rik komen spelen of meer uitdagend spelmateriaal aanbieden. Alles in goed overleg met alle betrokkenen en alleen als het Riks welbevinden en ontwikkeling positief beïnvloedt. Niet elk kind voldoet aan ons gemiddelde beeld van een zesjarige. Juist Rik maakt ons werk zo interessant!’

Eerdere pedagogische vragen

  • IKC: ‘De leerkrachten zien ons niet staan, hoe werken we samen? Lees meer
  • ‘2-jarige doopt broodkorstjes in melk. Dat kan toch niet?!’ Lees meer
  • ‘Hoe reageer ik op kinderen die schelden met “homo”?’ Lees meer
  • ‘Moet Daan (3) eten wat de pot schaft?’ Lees meer
  • ‘Hoe helpen we eenkennige baby wennen?’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.