Er is zoveel meer kennis over de ontwikkeling van kinderen, het kinderbrein en 21ste eeuwse vaardigheden, dat pedagogisch medewerkers eigenlijk blijvend bijgeschoold moeten worden. Hierover zijn branchepartijen, managers, pedagogisch medewerkers, beroepsopleidingen en minister Asscher van Sociale Zaken het wel eens. Onder de noemer Permanente Educatie wordt binnenkort gestart met de pilot PEPP: het Permanente Educatieplatform voor Pedagogische Professionals. Brancheorganisaties Brancheorganisatie Kinderopvang en MOgroep zijn bezig om deze pilot te ontwikkelen. Het ministerie van Sociale Zaken heeft subsidie uitgetrokken voor dit project.
Vragen stellen
In een aantal bijeenkomsten willen Brancheorganisatie Kinderopvang en MOgroep werkgevers en andere betrokkenen bijpraten over dit project en wat het belang is van Permanente Educatie in de kinderopvang. De vijf bijeenkomsten vinden plaats op verschillende plekken in het land: Utrecht, Amsterdam, Drachten, Eindhoven en Rotterdam. Tijdens de bijeenkomst wordt een demo van de website over het project getoond en er is gelegenheid voor het stellen van vragen aan leden van de Adviesgroep die al een jaar bezig zijn met de pilot.
De Commissie Kwaliteit van Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) pleitte al in 2014 voor permanente educatie, inzet van een coach en niet-groepsgebonden uren om de kwaliteit te verhogen. Lees meer
Talenten stimuleren
Pedagogisch medewerkers werken in een steeds veranderende werkomgeving. Er is steeds meer kindkennis, maar ook in het onderwijs en in het beroepsonderwijs staan de ontwikkelingen niet stil. Van kinderen wordt andere kennis en vaardigheden gevraagd dan pm’ers zelf vroeger hebben geleerd. Hoe stimuleren pm’ers de talenten van kinderen beter? Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun kennis op peil brengen en houden? En hoe worden startbekwame medewerkers, vakbekwame medewerkers?
Lees meer over de roadshows in de agenda van Brancheorganisatie Kinderopvang >>