Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Praat mee over de toekomst van onderwijs en kinderopvang

Onderwijs- en kinderopvangpartijen kwamen onlangs met een pleidooi voor groot onderhoud aan het Nederlandse onderwijssysteem. Diezelfde partijen nodigen nu iedereen uit om mee te praten over de inhoud van het discussiestuk ‘De toekomst van ons onderwijs’.
AdobeStock

Het onderwijssysteem is toe aan vernieuwing, wil het toekomstbestendig worden én blijven. Daarom kwamen onderwijs- en kinderopvangpartijen onlangs met een gezamenlijk discussiestuk, met daarin voorstellen ‘die leiden tot gelijke kansen voor kinderen en jongeren en die onderwijsprofessionals ruimte geven’.

Laaggeletterdheid

‘Nederland was lange tijd koploper in de wereld. Die positie raken we kwijt’, stellen de partijen. ‘Het aantal laaggeletterden blijft hoog, de leesvaardig­heid van leerlingen daalt en er zijn steeds minder uitblinkers.’

Brede talentontwikkeling

De partijen nodigen iedereen uit mee te praten over de inhoud. Dat kan tijdens één van de dialogen die de kinderopvang in februari en maart samen met de andere schrijvers van het stuk, organiseert. ‘Brede talentontwikkeling wordt mogelijk als we dit sector-overschrijdend oppakken en daarin zien wij ook de toegevoegde waarde van dit gezamenlijke pleidooi. Immers, iedereen die om het kind heen staat, speelt een rol daarin’, stelt Belangenorganisatie voor Ouders in de Kinderopvang, BOinK. BOinK is een van de partijen die meeschreef aan het stuk.

Expertise kinderopvang

‘De kinderopvang heeft specifieke expertise waar het gaat om de ontwikkeling van heel jonge kinderen via spel. En de buitenschoolse opvang kan een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van competenties die kinderen nodig hebben voor de samenleving van de toekomst. Hiervoor pleiten BMK, BK en BOinK samen in het manifest ‘Veranker de unieke expertise van kinderopvang’.’

‘De kinderopvang streeft naar sluitende dag-arrangementen in samenwerking met het onderwijs. Kinderopvang zou beschikbaar moeten zijn op het moment dat ouders weer aan het werk gaan na de geboorte van een kind. Wij pleiten ervoor dat kinderopvang ingaat aansluitend aan ouderschapsverlof en dat de overheid de eerste 16 uur betaalt. De combinatie van enerzijds het realiseren van kwalitatief hoogwaardige kinderopvang én een verregaande en gelijkwaardige samenwerking met het onderwijs, creëert potentie. Hierdoor zullen we als land in staat zijn om onze kinderen met een duidelijke toekomstvisie optimaal te begeleiden in hun ontwikkeling én hen tegelijkertijd voor te bereiden op een wereld die volstrekt anders zal zijn dan waar we nu in leven. Daarnaast resulteert een verregaande samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs in het tegengaan van kansenongelijkheid.’

Dialoogbijeenkomsten

Tijdens de dialoogbijeenkomsten gaan partijen de dialoog aan over de ankerpunten uit het discussiestuk. ‘Een aantal tafelgasten gaan met elkaar in gesprek, maar ook het publiek krijgt een belangrijke rol; we willen graag weten over welke punten discussie is en waar consensus over bestaat. De gesprekken die tijdens de bijeenkomsten plaatsvinden, zullen op de website van Toekomst van ons onderwijs terug te luisteren zijn als podcast.’

Bijeenkomsten

Aanmelden kan voor de volgende bijeenkomsten:

Toegang tot onderwijs en gelijke kansen
Waar: ROC Mondriaan, Den Haag
Wanneer: 10 februari 2020, 15:30 – 17:00
Tafelgasten: o.a. Louise Elffers (lector HvA en universitair docent UvA) en Hanke Korpershoek (onderzoeker GION en universitair hoofddocent RUG)
Thema: Toegang tot onderwijs en gelijke kansen. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen toegang heeft tot het onderwijs en gelijke kansen heeft om het maximale uit zijn of haar talenten te halen?

Een sterke vroege start
Waar: KBS Willibrord, Rotterdam
Wanneer: 13 februari 2020, 15:30 – 17:00
Tafelgasten: o.a. René Peeters (bestuurlijk aanjager samenwerking kinderopvang/onderwijs, zorg en jeugd), Mariette Hamer (voorzitter SER) en Jos van Zutphen (directeur Speelleercentrum De Wijde Wereld)
Thema: Een sterke vroege start. Hoe zorgen we ervoor dat álle kinderen zich spelend met elkaar ontwikkelen en taalvaardig aan het funderend onderwijs beginnen?

Nieuwe arrangementen voor werken, onderzoeken en leven lang ontwikkelen
Waar: Academiegebouw Universiteit Utrecht
Wanneer: 18 februari 2020, 15:30 – 17:00
Tafelgasten: o.a. Henk Hagoort (voorzitter CvB Hogeschool Windesheim) en Erik Stam (hoogleraar UU en lid commissie Borstlap)
Thema: Nieuwe arrangementen voor werken, onderzoeken en leven lang ontwikkelen. Hoe zorgen we voor een brede, sterke leercultuur, waarin een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend is?

Ruimte voor leerlingen/studenten om het beste uit zichzelf te halen
Waar: Hotelschool DH, locatie Amsterdam
Wanneer: 20 februari 2020, 15:30 – 17:00
Tafelgasten: o.a. Frank Léoné (universitair docent RU) en Paul Delnooz (oprichter Innovatie Academie)
Thema: Ruimte voor leerlingen/studenten om het beste uit zichzelf te halen. Hoe zorgen we ervoor dat ons onderwijs leerlingen en studenten motiveert om het beste uit zichzelf te halen, in een goede balans tussen motivatie, welzijn en prestatie?

Waardering en professionele ruimte voor onderwijsprofessionals
Waar: Wellant College, Amersfoort
Wanneer: 23 maart 2020, 15:30 – 17:00
Tafelgasten: o.a. Maarten Willems (ambulant onderwijskundig begeleider)
Thema: Waardering en professionele ruimte voor onderwijsprofessionals. Hoe zorgen we ervoor dat werken in het onderwijs aantrekkelijk is en onderwijsprofessionals de ruimte hebben om zich te ontwikkelen?

Lees het discussiestuk ‘Toekomst van ons onderwijs’ >>

Bron: BOinK

Branchepartijen pleiten collectief voor erkenning van de expertise van kinderopvang, die onder druk staat én veel meer maatschappijbreed ingezet moet worden. Wij spraken met de kartrekkers. Waarom een manifest? Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.