PPINK: ‘Pedagogisch coach verhoogt kwaliteit opvang’

De functie pedagogisch coach/beleidsmedewerker geeft een sterke kwaliteitsimpuls aan de kinderopvang. Wel kan er in de praktische uitvoering nog het één en ander verbeteren. Dat blijkt uit een kwalitatieve verkenning van beroepsvereniging PPINK.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
AdobeStock

Nu de functie van pedagogisch coach/beleidsmedewerker anderhalf jaar bestaat, vond PPINK het tijd om de balans op te maken. Om te achterhalen wat de meerwaarde is van de relatief nieuwe, verplichte functie in de kinderopvang sprak PPINK met elf professionals. Die verkenning laat zien dat de functie zich al behoorlijk heeft ontwikkeld.

Spiegel voorhouden

‘De coaches waren in het begin vooral bezig met de IKK-voorwaarden; krijgt iedere professional wel precies het juiste aantal coachingsuren? Inmiddels is de focus meer op de pedagogische inhoud. Hoe reageren de kinderen op elkaar en hoe is de interactie met de pedagogisch professionals? De pedagogisch coach/beleidsmewerker is een schakel tussen management en werkvloer. Ze kan patronen doorbreken en een spiegel voorhouden’, aldus PPINK-directeur Myrte van Gurp.

Dubbelfunctie

Wat opvalt is dat de functie op verschillende kinderdagverblijven verschillende vormen heeft. Soms heeft één medewerker een dubbelfunctie, terwijl op andere locaties één pedagogisch coach is en één pedagogisch beleidsmedewerker. De geïnterviewden geven aan dat voor beide vormen iets te zeggen valt en hebben geen duidelijke voorkeur. Wel hebben de coaches/beleidsmedewerkers behoefte aan duidelijkere kaders omtrent hun werkzaamheden, omdat locatiemanagers hen soms voor andere taken willen inzetten dan waarvoor ze eigenlijk zijn aangesteld.

Tijd

Een knelpunt in de praktijk blijkt tijd. De pedagogisch coach heeft uren om te besteden aan coaching on the job, maar de pedagogisch medewerker niet. Pm’ers hebben daarom het gevoel dat de coaching on the job kostbare tijd opslokt die ze eigenlijk aan het kind willen besteden. Coaching on the job is bovendien het meest effectief als er een nagesprek aan gekoppeld is, maar dat lukt vaak niet in de planning en dagindeling van de pedagogisch werker op de groep. PPINK adviseert kinderopvangorganisaties dan ook om voor pm’ers ook taakuren beschikbaar te stellen voor coaching.

Weerstand

De pedagogisch professionals op de groep staan over het algemeen positief tegenover de nieuwe functie op hun locatie. Vooral de grote organisaties waren al bekend met coaching. De geïnterviewden gaven aan dat het voor oudere medewerkers die al lang in het vak zitten soms even wennen is om zich open te stellen voor coaching. Over het algemeen zien pedagogisch werkers de pedagogisch coach/beleidsmedewerker als een belangrijke sparringspartner. PPINK is enthousiast over deze uitkomst: zij had meer weerstand verwacht bij de opkomst van de nieuwe functie.

Inspecties

PPINK gaat naar aanleiding van dit kwalitatieve onderzoek in gesprek met GGD GHOR over inhoudelijke inspecties van de coaching. Een veelgehoorde klacht van de coaches/beleidsmedewerkers is namelijk dat zij veelal beoordeeld worden op het aantal uren dat zij gecoacht hebben, in plaats van op de inhoud. ‘We pleiten er samen voor dat de inspectie geen afvinklijstje is’, aldus de PPINK-directeur. Daarnaast gaat de vereniging zich hard maken voor intervisie tussen pedagogisch coaches/beleidsmedewerkers, omdat daar grote behoefte aan is. ‘We zijn echt goed op weg met deze functie, maar het kan nog beter.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.