Pm’ers krijgen mentorkinderen

Om het kind echt centraal te stellen, krijgt iedere pedagogisch medewerker kinderen van hun eigen groep toegewezen als mentor. Als mentor ben je het vaste aanspreekpunt voor ouders en bij oudere kinderen ook voor het kind.
001 Mentorschap pm'ers.jpg
Je mag alleen mentor van een kind worden als je direct bij de opvang van het kind betrokken bent. - Foto: iStock

Dit staat in het akkoord Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang dat minister Asscher (Sociale Zaken) samen met Brancheorganisatie Kinderopvang, MOgroep, BOinK, FNV en CNV is overeengekomen. De kwaliteit van de kinderopvangbranche moet omhoog. Kwaliteitseisen worden daarom aangescherpt of aangepast. De maatregelen moeten vanaf 2018 ingaan.

Mentorschap

Het kind moet centraal, vinden de minister en de organisaties. Behalve het mentorschap stellen zij voor dat kinderopvangmedewerkers de ontwikkeling van kinderen individueel volgen. Als mentor ben je hiervoor verantwoordelijk en ben je voor dat kind het contactpersoon naar ouders, collega’s en voor de overdracht naar de school toe. Het is belangrijk dat je als mentor het kind ook echt kent. Daarom mag je alleen mentor van een kind worden als je direct bij de opvang van het kind betrokken bent.

Branchepartijen en minister Asscher stelden 21 maatregelen op die de kwaliteit in de kinderopvang moeten verbeteren. Deze zijn in vier pijlers samengevat. Lees hier meer over de andere drie pijlers en de achtergrond van dit akkoord.

Pedagogische doelen

De vier pedagogische doelen van Marianne Riksen – Walraven blijven in de Wet Kinderopvang staan, maar ze worden wel geconcretiseerd. Eigenaren of managers van kinderopvanglocaties wordt gevraagd om in het pedagogisch beleidsplan invulling te geven aan de pedagogische doelen. De toezichthouder beoordeelt of de uitwerking van de pedagogische doelen ook daadwerkelijk op de groep terug te zien is.

Beroepskracht-kindratio

Minister Asscher had voorstellen gedaan om de beroepskracht-kindratio te veranderen, bijvoorbeeld door deze voortaan op locatieniveau te berekenen in plaats van op groepsniveau. De manager kon dan zelf bepalen hoe pm’ers over de groepen verdeeld worden. In het uiteindelijke akkoord is dit niet overgenomen. Afgesproken is dat een speciale werkgroep pilots beoordeelt van kinderopvangorganisaties die willen experimenteren met de ratio. Dit mag alleen een pedagogisch motief hebben en geen financiële reden.

Download hier het akkoord Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.