Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Peuter lijkt uitgespeeld op onze groep. Wat nu?”

Liselle: ‘Igor wordt over een paar maanden vier jaar. En, zoals zoveel oudste peuters vindt hij het niet meer leuk op de groep. Zijn moeder vertelt dat hij niet meer naar het kinderdagverblijf wil. Hij lijkt hier te zijn uitgespeeld.’
Peuter is uitgespeeld.jpg
Foto: iStock

Antwoord pedagoog Marieke Grijpink:

‘Igor is dus toe is aan een volgende stap: de basisschool. Toch is dat een kunstmatige scheiding. In veel landen gaan kinderen met drie jaar al naar ‘school’, of pas met vijf jaar. Kortom, het systeem maakt dat kinderen met een plotselinge overgang te maken hebben. Aan ons de eer om kinderen tot die leeftijd te bieden wat ze nodig hebben, waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hetzelfde zie je vaak af bij de oudste dreumesen in horizontale groepen. Het ligt niet aan het kind dat een bepaalde leeftijd bereikt, maar aan ons aanbod. Het klinkt misschien wat recht door zee, maar Igor geeft eigenlijk goed aan dat hij wat anders nodig heeft, maar wat?

‘Zie het als een uitdaging om de oudste peuters een ander aanbod te bieden’

Het is een goed idee om een keer te gaan kijken in een kleuterklas, zodat je kunt zien welke mogelijkheden er zijn om de oudste peuters op jouw groep verder te begeleiden in hun ontwikkeling. Zie het als een uitdaging om de oudste peuters een ander aanbod te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het doen van ‘werkjes’. Dit is positief bedoeld hoor, oudste peuters vinden het fijn om al met een opdrachtje te werken, denk aan sorteren, het bouwen aan de hoogste toren, bladeren in een zak doen. Ook kun je een simpel gezelschapsspel met ze spelen.

Vaak worden alle peuters op dezelfde manier aangesproken, maar de oudste peuters verdienen een ander gesprek, andere vragen, meer complex taalgebruik. Zo blijf je ze uitdagen. Kleuters zijn echte onderzoekers, ze willen alles weten: waarom, waarom, waarom? Maak daar gebruik van in je speelgoedaanbod. Misschien kunnen ze iets uit elkaar halen, iets repareren. Mogelijkheden te over met kosteloos en/of natuurlijke materialen. Ik denk dat uiteindelijk je hele groep ervan profiteert!’

Marieke Grijpink en Annemiek Waage beantwoorden regelmatig pedagogische vragen van pm’ers. Bijvoorbeeld:

  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Hoe regel ik dat ze helpen opruimen?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naar kinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.