Het rapportcijfer van de opvang is met 8,1 zelfs hoger dan de 8,0 die de kinderdagopvang in 2018 en 2019 gemiddeld van ouders kreeg. Ruim 86% van de kinderen vindt het volgens de ouders leuk om naar de opvang te gaan.
Ouders zijn tijdens de corona-periode niet alleen tevreden maar ook loyaal gebleven aan de kinderdagopvang. Dit blijkt uit de NPS-score, die aangeeft of een gebruiker een dienst wil aanbevelen bij vrienden en bekenden. Deze NPS-score is voor de kinderopvang in 2020 gestegen naar +36. Slechts 7 procent van de ouders raadt de kinderdagopvanglocaties af bij vrienden of bekenden. Opvallend is dat tijdens de eerste lockdown in kwartaal 2 van 2020 de NPS nog hoger scoorde met +40.
Bso krijgt 7,7
Ook bij de ouders met kinderen op de buitenschoolse opvang is te zien dat de coronaperiode geen negatief effect heeft op de tevredenheid. De bso krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 7,7. 90% van de kinderen voelt zich, volgens de ouders, ‘meestal’ of zelfs ‘altijd’ op hun gemak bij de pedagogisch medewerker.
De bso heeft nog wel een uitdaging om het ook alle kinderen naar de zin te maken. Een op de drie ouders geeft aan dat de kinderen het niet altijd leuk vinden om naar de opvang te gaan. Ook is de NPS-score met +15 lager dan bij de kinderdagverblijven.
Ook de pedagogisch medewerker en het pedagogisch klimaat komen aan bod in de diverse vragenlijsten. Zij worden door ouders van de kinderdagopvang als goed beoordeeld. 92% van de ouders vindt dat de kinderen voldoende persoonlijke aandacht krijgen. We zien dat dit percentage is gestegen ten opzichte van 2018 en 2019.
Stijgende lijn
Met behulp van VerbeterMeter wordt door kinderopvangorganisaties in Nederland de tevredenheid bij de ouders continu in beeld gebracht. Dit doen ze door ouders gedurende de hele kinderopvang periode vragenlijsten te versturen. In totaal heeft 40 procent van de ouders de online enquête ingevuld. Dit zijn bijna 28.000 ouders, verdeeld over heel Nederland.
‘Wij zijn met onze klanten actief aan de slag gegaan om de respons van de ouders verder omhoog te krijgen. Wij zien in onze trend een stijgende lijn in de respons percentages, dus dat is heel goed nieuws. Sowieso zien we door de professionalisering binnen de branche steeds positievere én inhoudelijke feedback vanuit ouders. Voor veel organisaties heel erg welkom om de klantervaring nog beter te begrijpen,’ aldus Angela Horsman van VerbeterMeter.
(klik om te vergroten)