Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Ouders stoppen bij peuterspeelzalen, zorgen over achterstandskinderen

Bert Bukman
Bert Bukman
Peuterspeelzalen maken zich zorgen over kwetsbare kinderen die kampen met achterstanden, bijvoorbeeld op het gebied van taal. Hun ouders dreigen de peuters van de opvang te halen omdat ze, anders dan op de kinderopvang, niet altijd worden gecompenseerd.

De peuters om wie het gaat, hebben vaak een indicatie voor vroeg- en voorschoolse educatie (vve). Door een paar ochtenden per week naar de peuterspeelzaal te gaan, lopen ze een deel van die achterstanden in voordat ze naar de basisschool moeten.

Als hun ouders allebei werken, dan krijgen ze net als op de kinderopvang een kinderopvangtoeslag. In dat geval is er voor hen niet veel aan de hand omdat ze het volledige bedrag krijgen terugbetaald. 

Gemeentelijke subsidie

Als een van de ouders niet of onregelmatig werkt, dan krijgen de ouders geen kinderopvangtoeslag maar een gemeentelijke subsidie. Omdat er over de doorbetaling van deze subsidie nog geen duidelijkheid is, bestaat de vrees dat ouders massaal opzeggen.

Dit alles heeft negatieve gevolgen voor zowel de peuteropvangorginisaties als de ouders. Het probleem is extra groot omdat juist in achterstandwijken het aantal tweeverdieners relatief klein is.

Lees hier een artikel met alle achtergronden over de gemeentelijke subidie en ervaringen en visies van betrokkenen.

1 REACTIE

  1. Ouders zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor hun eigen kinderen. Zij hebben hiervoor bewust gekozen. Kinderopvang dient niet om ouders te ontlasten maar om de ouders in staat te stellen om te kunnen werken.
    De staat (werkende ouders) kunnen dit niet betalen voor de mensen die het systeem misbruiken voor meestal in het zwart te werken of gewoon vrij te willen zijn.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.