Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ontwikkelteams Expertisecentrum Kinderopvang in juni van start

Avatar
Frida Noordzij
Er is veel belangstelling voor deelname aan de ontwikkelteams van het Expertisecentrum Kinderopvang. De teams zijn compleet en starten vanwege de coronacrisis in juni, en niet in april.
AdobeStock

Half februari ging het Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang (EPKK) op zoek naar deelnemers voor de ontwikkelteams. En met succes: er kwamen meer aanmeldingen voor deelname aan de ontwikkelteams dan op dit moment nodig zijn.

Selectie

‘Het betekende wel dat er een selectie nodig was’, vertelt EPKK-directeur Yvette Vervoort. ‘Dat is gedaan met als doel een representatief beeld te krijgen van de sector: grote en kleine organisaties, vormen van opvang, landelijk, stedelijk en de meer buitengebieden.’

Ontwikkelteam

Elk ontwikkelteam bestaat uit een trekker en zeven pedagogisch professionals die werkzaam zijn bij kinderopvangorganisaties. De trekker is verantwoordelijk voor de samenstelling van het team, de planning en de voortgang.

‘Per onderwerp gaat een ontwikkelteam aan het werk met het verzamelen en analyseren van bestaande informatie en praktijkervaringen met betrekking tot dit specifieke onderwerp. Zij voegen daar eigen ervaringen en kennis aan toe. Een groepje wetenschappers draagt wetenschappelijke informatie aan die in de databank komt.’

Onderwerpen

De drie onderwerpen die op de agenda van het EPKK staan (deze onderwerpen kregen de meeste stemmen van pedagogisch professionals):

  • Talenten van kinderen ontdekken en ontwikkelen
  • Ruimte geven voor de autonomie van het kind
  • Begeleiden van onderlinge interacties

Onderzoekers

‘We hebben nu niet alleen meer geïnteresseerde pedagogisch professionals dan we nodig hebben, ook het aantal onderzoekers dat mee wil werken is groter dan waar we op dit moment plek voor hebben. In goed overleg met de belangstellenden zijn we tot de uiteindelijke samenstelling gekomen.’

Teams

Cathy van Tuijl, Hogeschool Saxion & Universiteit Utrecht, gaat samen met pedagogisch professionals aan de slag met het thema Talentontwikkeling. Martin van Rooijen, Universiteit voor Humanistiek Utrecht, is met zijn team van professionals verantwoordelijk voor het thema Autonomie van het kind en Frans Hiddink, NHL Stenden Hogeschool, en Rosanne Sluiter, UvA, buigen zich met een team van professionals over het thema Onderlinge interacties.

Start in juni

‘Door de Corona-crisis starten de ontwikkelteams later dan gepland, namelijk begin juni in plaats van april. Tijdens de eerste gezamenlijke bijeenkomst zullen de wetenschappers de start markeren met de vraag: “Wat bedoelen we eigenlijk met autonomie van het kind? Met onderlinge interacties? En met talentontwikkeling?”’, aldus Vervoort.

Kennisbasis

‘Daarna gaan de ontwikkelteams aan de slag met het verzamelen van wetenschappelijke kennis en met reflectie daarop in hun eigen praktijk. Gezamenlijk formuleren zij per onderwerp een zogenaamde kennisbasis: wetenschappelijke inzichten die vertaald zijn naar de praktijk en aangevuld zijn met praktijkvoorbeelden en praktische handvatten om de pedagogische praktijk te verbeteren.’

De kinderopvangsector heeft behoefte aan een kennisbasis en een onafhankelijke autoriteit op het gebied van kwaliteit. Op basis hiervan heeft het bestuur van Bureau Kwaliteit Kinderopvang het initiatief genomen voor de start van het Expertisecentrum per januari 2020. Wij spraken met BKK-directeur Yvette Vervoort

Wil je meer lezen? 

Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief en ontvang twee keer per week de beste artikelen en het laatste nieuws in je mailbox. Zo mis je niets meer!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.