Er is 15 miljoen euro beschikbaar om te investeren in taal- en interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers. Maar dat geld moet wel goed worden besteed.

Volgens de drie opgestapte hoogleraren, Louis Tavecchio, Ruben Fukkink en Ron Oostdam, hanteren het ministerie van Sociale Zaken en BKK andere selectiecriteria dan zij. Vooral over het criterium ‘kosten’ is discussie, want ging het niet om de inhoud en om bewezen effectieve trainingen voor een gegarandeerd resultaat? Of mag het kostenaspect daar ook van invloed op zijn? Lees hier waarom de drie opstapten bij BKK.
Video-interactie
Peter Notten, voorzitter van KINDwijzer en directeur van Korein Groep, benadrukt dat de branche binnen BKK vertegenwoordigd wordt door de Brancheorganisatie Kinderopvang en heeft er alle vertrouwen in dat er snel een einde komt aan de impasse. ‘Het is treurig dat er een discussiepunt gaande is tussen BKK en de hoogleraren. Nu draait het teveel om het conflict, maar dat conflict is niet onoplosbaar.’ Notten weet dat bekend is waar de branche nu behoefte aan heeft. ‘Trainingen die bewezen hebben effectief te zijn, ruimte voor video-interactie maar vooral: dat er iets te kiezen valt voor organisaties.’
Jammer en ongewenst
Bij het Pedagogenplatform houden ze zich ook op de vlakte in de discussie welke partij er gelijk heeft of niet. Duo-voorzitter van LPk Erna Reiling: ‘We weten niet wat er exact aan de hand was of wellicht inmiddels is. Dat vinden wij geen goede basis voor een gefundeerde inhoudelijke mening.’ Wel hoopt ze dat de partijen er snel uitkomen in het belang van goede kinderopvang. ‘Het is jammer en ongewenst dat deze situatie is ontstaan. De verbinding van praktijk, wetenschap en politiek beleid vinden we een voorwaarde voor de ontwikkeling van kwaliteit van werken in de kinderopvang. ‘
Meedenken over kwaliteitsvisie
Het Landelijk Pedagogenplatform kindercentra ontwikkelde Bouwstenen voor een pedagogisch kwaliteitskader kinderopvang. Hiermee wil het Landelijk Pedagogenplatform Kindercentra haar bijdrage leveren aan het te ontwikkelen landelijk kwaliteitskader voor de opvang van kinderen in de leeftijd 0 – 13 jaar. Lees meer over deze pedagogische bijdrage.