Online resultaten meten: rij niet met een blinddoek op

Rijdt u wel eens met 120 km/u over de snelweg met een blinddoek op? Dit is wat veel organisaties doen bij het online aantrekken van nieuwe klanten. Men begint heel enthousiast, maar vervolgens schiet het monitoren van de resultaten er bij in. Josselin Volkers van IMKK vertelt hoe dit beter kan.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
online-marketing
Voor het monitoren van de resultaten van uw website heeft u de juiste metertjes nodig

Voor het monitoren van de resultaten van uw website heeft u de juiste metertjes nodig, zodat u waar nodig tijdig bij kunt sturen. Daarvoor moet u natuurlijk wel weten wat de juiste metertjes zijn om in de gaten te houden en waar u deze kunt vinden.

We onderscheiden vijf fasen waar (potentiële) klanten zich in kunnen bevinden met elk hun eigen indicatoren die belangrijk voor u zijn om bij te houden. Voor elke fase geven we een praktisch voorbeeld om mee aan de slag te gaan en suggesties hoe u uw ‘dashboard’ in kunt richten om uw prestaties continu te kunnen monitoren.

Fase 1. Het aantrekken van klanten

U kunt klanten proberen te trekken door goed vindbaar te zijn op Google (SEO). Extra bezoekers kunnen verkregen worden door te adverteren bij zoekmachines (SEA) of op andere websites.

Om in de gaten te houden of u goed presteert in deze fase is het belangrijk om te meten hoeveel bezoekers uw website deze maand hebben weten te vinden. Was dit een stijging ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar? Hoeveel van deze bezoekers zijn terugkerend, en hoeveel zijn nieuw? En heeft u geadverteerd met bijvoorbeeld Google Adwords? Wat waren de gemiddelde kosten per klik, en wat is er in totaal aan uitgegeven?

Daarnaast is het interessant om te weten van klanten die worden aangetrokken wat voor profiel ze hebben. Weten mensen met een telefoon of tablet uw website wel te vinden? Misschien werkt uw website namelijk niet zo goed op mobiele apparaten en kan dit een teken zijn om hier in te gaan investeren!

Op uw dashboard: aantal maandelijkse websitebezoeken, kosten per geadverteerde klik.

Fase 2. Het betrekken van klanten

Nu (potentiële) klanten op uw website zijn, is het ook belangrijk om te meten of ze betrokken zijn. Een bezoeker die uw website meteen weer verlaat, een zogenaamde bounce, is natuurlijk een gemiste kans. Daarom is het belangrijk om constant in de gaten te houden of u wel interactie heeft met de bezoekers van uw website. Hoe meet u deze betrokkenheid?

Belangrijke statistieken hierbij zijn het gemiddeld aantal bekeken pagina’s per bezoek, en de gemiddelde gespendeerde tijd op een website per bezoeker. Immers, hoe meer betrokken een bezoeker is, hoe langer deze op een website zal blijven en hoe meer pagina’s deze zal bezoeken.

Op uw dashboard: bounceratio, gemiddeld aantal pagina’s per bezoek, gemiddelde bezoektijd.

Fase 3. Het converteren van bezoekers

Het liefste ziet u ook dat de bezoeker van uw site zich converteert. Dat wil zeggen, een actie uitvoert waarvan u wilt dat deze bezoeker hem uitvoert. Dit kan het aanvragen van een informatiepakket, het aanvragen van een rondleiding of zelfs het invullen van een inschrijfformulier voor uw organisatie zijn.

Het is belangrijk om in de gaten te houden of de bezoekers van uw website zich blijven converteren. Is er een aanzienlijke daling gedurende een maand? Misschien werkt er iets niet meer goed op uw website, of trekt u op dat moment de verkeerde soort mensen naar uw website en zijn deze mensen niet geinteresseerd in uw opvangorganisatie.

Op uw dashboard: conversiepercentages van alle bezoekers van uw website, de totale kosten per conversie.

Fase 4. Het behouden van vaste klanten

Ook het gedrag van klanten moet gemeten blijven worden. We willen namelijk ook graag meten hoe goed we bestaande klanten bedienen. Het behouden van klanten is namelijk altijd een stuk makkelijker dan nieuwe klanten werven. Daarom is het belangrijk om ook in de gaten te houden hoe betrokken uw huidige klanten zijn. Openen ze de digitale nieuwsbrief en klikken ze op links? Bezoeken ze uw website nog steeds? Wanneer klanten zich gaan uitschrijven voor uw nieuwsbrief is dit vaak een teken dat ze niet heel betrokken zijn en dat het verstandig kan zijn hier meer in te investeren om deze klanten in de toekomst niet kwijt te raken.

Op uw dashboard: nieuwsbrief aan- en afmeldingen, aantal websitebezoeken van bestaande klanten.

Fase 5. Ambassadeurs creëren

Een klant die zo positief over uw organisatie is dat hij of zij het met iedereen in zijn of haar omgeving deelt, is goud waard! Ook dit kunnen we meten door het actief bijhouden van enkele cijfers. Hoeveel van uw (socialmedia)berichten worden door uw klanten gedeeld op Facebook, of geretweet op Twitter? En houdt u bij hoeveel reviews uw organisatie ontvangt op externe beoordelingswebsites? En wat zijn de scores hiervan?

Op uw dashboard: aantal shares op Facebook, aantal retweets op Twitter, aantal reviews en scores op beoordelingswebsites.

Dashboard

Uw dashboard geeft de actuele stand van uw onlinemarketingactiviteiten weer. Wanneer een cijfer achterblijft bij de verwachting ziet u dit direct en kunt u dieper in de cijfers kijken. Waarom zijn de prestaties deze maand anders dan verwacht? Misschien ziet u opeens een grote stijging van websitebezoekers vanuit een bepaalde regio? Dit kan er bijvoorbeeld op wijzen dat een andere opvangorganisatie uit deze regio gestopt is en deze mensen op zoek zijn naar een alternatief. Nu is het moment om extra te investeren in uw marketingactiviteiten en deze mensen binnen te halen!

Josselin Volkers is oprichter van IMKK, Instituut voor Marketing & Klantgerichtheid Kinderopvang. (www.imkk.nl)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.