De leergierigheid van kinderen
In deze serie nemen we je mee in het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia. Ben je op zoek naar nieuwe inspiratie in je werk? Wil je de saaie routine in je groep doorbreken en geprikkeld worden om eens iets nieuws te proberen? Heb je zin om echt met je pedagogische taken en talenten bezig te zijn? Lees dan zeker verder. In dit eerste deel gaan we naar het hart van de Reggiopedagogiek: de leergierigheid van kinderen. Lees meer
Vraag aan de coach: Praten over oorlog
Mique van Gorp is ontwikkelingspsycholoog en pedagogisch coach. Daarnaast ondersteunt ze ouders met opvoedvraagstukken. In deze rubriek bespreekt ze een casus uit haar praktijk. Lees meer
Gastouder: ‘Wees vooral niet bang voor het zakelijke aspect’
Gastouder Michèle Lilipaly komt uit een ondernemersgezin en runt haar gastouderbedrijf met een zakelijke blik. Haar ervaring leert: hoe professioneler je bent, hoe serieuzer mensen je nemen. Lees meer
Verliefd op écht eten
Gezond eten leren kinderen niet alleen van hun ouders; ook de kinderopvang heeft daarbij een belangrijke rol. Ingrid Keller Cayet richtte daarom Madaga op, dat gezonde maaltijden maakt voor de kinderopvang. ‘We willen kinderen de kans geven om hapje voor hapje verliefd te worden op écht eten.’ Lees meer
Lastig gedrag op BSO: ‘Kinderen zijn emoties’
Kinderen die schreeuwen, slaan, elkaar het leven zuur maken of juist in een hoekje wegkruipen. Ook op de bso hebben pm’ers regelmatig te maken met lastig gedrag. Een interview met Joyce Blauwhoff, gezinspedagoog en trainer. ‘Momenten met lastig gedrag zijn waardevolle levenslessen voor het kind.’ Lees meer
Sociale vaardigheden stimuleren
Hoe kun je de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij jonge kinderen bevorderen? En wat kun je doen als kinderen sociaal wat onhandiger zijn? We vroegen het aan Moniek Zijm. Ze is coördinator bij de Jonge Kind Academie van MOC ’t Kabouterhuis, dat jeugdzorg biedt aan kinderen van 0 tot 7 jaar. Lees meer