Deze vragen zijn: Waarom moet je een contract hebben met de kinderopvangorganisatie voor de plaatsing van je kind? Wat moet er in staan? Mag een opvangorganisatie zomaar wijzigingen doorvoeren? Wat is de maximale opzegtermijn voor het contract? De brochure heet ‘Contracten in de dagopvang en buitenschoolse opvang’.
Aandachtspunten contract
Ouders die een overeenkomst ondertekenen, gaan daarmee akkoord met de voorwaarden. BOinK zet op een rij wat belangrijke aandachtspunten zijn:
- Iedere kinderopvangorganisatie moet een pedagogisch beleidsplan hebben dat in te zien is. Daarnaast hebben sommige organisaties ook nog een pedagogisch werkplan wat meer gaat over de dagelijkse gang van zaken op het betreffende kindercentrum.
- Vergelijk de prijs/kwaliteit-verhouding van een opvangorganisatie met andere organisaties in de buurt. Wat is inclusief en exclusief de prijs? Denk aan voeding, luiers, vervoer van en naar de school in geval van de bso enzovoort.
- Lees altijd het GGD-rapport van het betreffende kindercentrum
- Ga na of er in het contract eisen zijn opgenomen over de kwaliteit van dienstverlening: is er informatie over de beroepskracht-kindratio, groepsgrootte, samenvoegen van groepen, het wenbeleid, de grootte en het gebruik van de ruimtes, het vervoersbeleid van de bso en het voedingsbeleid opgenomen?
- Ga na hoe er met contractswijzigingen wordt omgegaan.
- Komt het aantal uren overeen met het aantal uren dat u kunt afnemen? Het is gebruikelijk om de openingstijden van het kindercentrum te rekenen, staan deze in het contract? Let erop dat de uren waarop een kindercentrum gesloten is niet meegerekend worden. Zijn er afspraken gemaakt over eventuele sluiting in het geval van studiedagen van pm’ers?
- Zijn er annuleringsvoorwaarden in het contract opgenomen? Zo ja, wat zijn de kosten als u van het contract af wilt zien voordat de opvang gestart is?
- Wat is de opzegtermijn? Let op: ouders moeten volgens de Wet van Dam (2012) op elke dag van de maand hun opvang af kunne zeggen en de opzegtermijn gaat dan ook meteen vanaf die dag in. Verder is het redelijk om een opzegtermijn van één maand te krijgen. De Geschillencommissie Kinderopvang heeft zich hier ook enkele keren over uitgesproken: de maximale opzegtermijn mag één maand zijn.
- Is er sprake van een tijdelijk contract of een minimale plaatsingstermijn?
- Wordt er achteraf of vooraf gefactureerd?
- Veel organisaties willen graag een automatisch incasso en rekenen extra kosten als ouders kiezen voor een andere betaalvorm. Dat mag, maar dan moeten ouders wel voorafgaand weten dat er meerkosten zitten aan een andere betaalvorm.
Wijzigen contract
BOinK besteedt verder in de brochure aandacht aan het wijzigen of beëindigen van een contract, wat een goede plaatsingsovereenkomst aan informatie moet bevatten, hoe het aanbod voldoende beschreven is, de terminologie ‘zwarte -’ en ‘grijze lijst’ en handige links voor meer informatie. De brochure is gratis te downloaden. Klik op de link in de nieuwsbrief van BOinK (eerste bericht)