Kinderopvang magazine nr. 4, 2021

    In dit nummer Lekker groen, gewoon doen!. Kinderen zitten vaak barstensvol goede ideeën. Hoe leuk is het als je hun creatieve hersenspinsels kan inzetten voor een groene en avontuurlijke buitenruimte. Mariska Thieme van Bureau RIS weet precies hoe je dit aanpakt.
    Verder een artikel over autisme. Het is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen dat kenmerken van autisme tijdig worden herkend. Als pedagogisch medewerker ben jij een belangrijke spil in die vroegsignalering.
    Kinderen ontwikkelen zich in het eerste levensjaar razendsnel. Het babybrein maakt reuzensprongen. Alles wat een kind ervaart, ruikt, proeft, hoort en aanraakt helpt hem bij zijn groei en ontwikkeling. Lees hier alles over in het artikel Het babybrein: stap voor stap.

    Lekker groen gewoon doen!

    Kinderen zitten vaak barstensvol goede ideeën. Hoe leuk is het als je hun creatieve hersenspinsels kan inzetten voor een groene en avontuurlijke buitenruimte? Mariska Thieme van Bureau RIS weet precies hoe je dit aanpakt!

    Column – Een self-scan

    'Als je de kinderen serieus vraagt wat ze van je vinden, waar ze je wel of niet goed in vinden, en of ze het fijn hebben met jou, wat zouden ze dan zeggen?' Het zijn lastige vragen die ik weleens stelde in een gevorderde fase van een stage aan mijn collega-in-opleiding. Het waren overigens essentiële vragen, maar je mocht er natuurlijk wel een tijdje over doen om daar een antwoord op te vinden. Alleen de vraag overdenken was al belangrijk. Het moest een beeld geven over jezelf in relatie tot de kinderen.

    De vreedzame opvang

    Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om goed burgerschap te bevorderen. De Stichting Kinderspeelzaal Voorschoten (SKV) doet dat met behulp van de methode De Vreedzame School. Niet alleen de kinderen gaan liefdevoller met elkaar om, maar ook de pm'ers zelf ervaren een positievere sfeer.

    In dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: 'Ik krijg geen contact'.

    Autisme: herken de signalen!

    Het is essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen dat kenmerken van autisme tijdig worden herkend. Als pedagogisch medewerker ben jij een belangrijke spil in die vroegsignalering.

    ‘Het moet voelen als een warm bad’

    Wie net ergens nieuw is begonnen, herkent het probleem. De eerste werkdagen ben je ietwat onzeker, je weet geen lor te vinden en ook al heb je het pedagogisch beleidsplan bestudeerd, je hebt het zeker nog niet in je vingers. Kinderopvang KiWi in Winschoten lost dit op met een inwerkcoach. Anouk Boven (22) begeleidt nieuwkomers tijdens de eerste twee maanden. 'Mensen stappen hier in een warm bad en het verhoogt de kwaliteit van onze opvang.'

    Het babybrein: stap voor stap

    Kinderen ontwikkelen zich het eerste levensjaar razendsnel. Het babybrein maakt reuzensprongen. De omvang van de hersenen van een kind neemt gemiddeld met 1 gram per dag toe. Alles wat een kind ervaart, ruikt, proeft, hoort en aanraakt helpt hem bij zijn groei en ontwikkeling. Hoe tof is het dat jij baby's daarbij kunt helpen!

    ‘Muziek prikkelt álles’

    Muziek is leuk én prikkelt alle ontwikkelingsgebieden. Maar hoe zet je het in als pedagogisch professional? 'Dat kan eigenlijk bij alles, de hele dag door en vanaf de babyleeftijd', zegt muziekcoach Lin de Laat. Zij ontwikkelde de methode Lidela Muziek. Geen paniek als je denkt dat je geen muzikaal talent hebt: 'Schroom is niet nodig, want iedereen kan het leren.'

    Met ouders in gesprek over risicovol spel

    Hoe neem je ouders mee in de gedachte achter risicovol spel? Pedagogisch coach Bianca Deumers deed er onderzoek naar. 'Het belangrijkste is om de dialoog aan te gaan.'

    Kinderen die (niet) vragen, worden overgeslagen

    'Je hebt er geen kind aan', zeggen we soms van kinderen die zichzelf vermaken en lekker meehobbelen in het ritme van de dag. Ideaal in een groep waar het toch al vaak een drukke boel is. Het risico is wel dat je deze bescheiden kinderen vergeet. Hoe houd je contact met ieder kind?

    ‘Hij kent alle haltes uit zijn hoofd’

    Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Alec (niet zijn echte naam).