Kinderopvang magazine nr. 3, 2021

    In Kinderopvang nr. 3 tref je een artikel aan hoe je baby’s autonomie kunt  geven. Als het gaat over het stimuleren van de autonomie denk je al snel aan peuters. Maar dit speelt ook al bij baby’s. Inge van Rijn volgde een webinar over dit onderwerp en sprak met twee deskundigen. ‘Het kind vertelt jou wat het al kan.’
    Daarnaast een artikel over hoe je ervoor zorgt dat de bouwhoek voor zowel jongens als meisjes aantrekkelijk is. Hoe komt het dat meisjes minder vaak spelen in de bouwhoek?
    Verder vind je in dit nummer een mooie bijdrage over Kunst kijken met kinderen. Kunstactiviteiten hebben veel te bieden voor zowel jonge als oudere kinderen. Niet alleen krijgen kinderen oog voor kunst, maar ook leren ze zichzelf beter uitdrukken.

     

    BSO Antroposofische

    Antroposofie wordt vaak gezien als wollig, spiritueel en zweverig. Toch schieten de vrijescholen – en daarmee ook de antroposofische bso’s – als paddenstoelen uit de grond. Blijkbaar zetten steeds meer mensen hun vooroordelen aan de kant en zien ze vooral de voordelen van het antroposofische gedachtegoed. Waarin verschilt een antroposofische bso nu eigenlijk van een reguliere? En hoe verloopt de samenwerking met de vrijeschool? Lous Geserick en Linde Klip – De Vries vertellen het ons.

    Column – Rode kaart

    Jesse staat tegenover me. Tranen in z’n ogen. In zijn blik wisselen boosheid en verdriet zich in snel tempo af. Ik zie z’n snelle ademhaling door het Minecraftshirtje heen dat hij draagt.

    De invloed van hun geboorte op jonge kinderen

    De periode van vlak voor de conceptie tot vlak na de geboorte is bepalend voor onze ontwikkeling. Niet alleen lichamelijk, maar ook op mentaal, emotioneel én relationeel vlak. En dat merk je aan de baby’s in je groep. Dat zegt geboorteconsulente Anna Verwaal. Ze wil kinderopvangprofessionals bewust maken van de invloed die deze periode heeft op het jonge kind.

    Geef kinderen een stem

    Kinderen - hoe jong ook – kunnen actief en indirect invloed uitoefenen op zaken die hun aangaan. Dit noemen we kinderparticipatie. Hoe je kinderparticipatie op de bso het beste kunt vormgeven, vertelt trainer Jessica Schouten.

    In dialoog met de pedagoog

    Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: ‘Dat snapt een baby toch niet?’

    ‘Is dit jullie eerste kindje?’

    Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen’ gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Charlotte (niet haar echte naam).

    Kunst kijken met kinderen

    Kunstactiviteiten hebben veel te bieden voor zowel jonge als oudere kinderen. Niet alleen krijgen kinderen oog voor kunst, maar ook leren ze zichzelf beter uitdrukken. Bij Hestia Kinderopvang in Amsterdam speelt kunst een belangrijke rol in de opvang. ‘Het is een prachtige manier om onderzoekend bezig te zijn.’

    Meer meisjes in de bouwhoek!

    Meisjes spelen minder vaak in de bouwhoek dan jongens. Hoe komt dat? En hoe zorg je ervoor dat de bouwhoek voor zowel jongens als meisjes aantrekkelijk is?

    Mijn locatie

    Green House Kinderopvang. De naam zegt het al. Malou Kloet (35) is net na de eerste lockdown een groene, kleinschalige kinderopvang begonnen in Heemstede. Malou is een echte duizendpoot. Ze is ondernemer, freelance pedagogisch coach met haar praktijk Kinderopvangbeleid, maar staat ook op de groep als een van haar Green House-medewerkers een dag vrij wil.

    Smeren kun je leren

    Smeren kun je leren. Onder dat motto hebben kinderopvangorganisatie Humankind en CareLyn een zonnige campagne gelanceerd. Na een succesvolle pilot komen dit jaar op alle locaties van Humankind dispensers met zonnebrandcrème. Hiermee kunnen pedagogisch medewerkers de kinderen regelmatig insmeren en nog belangrijker: kinderen leren zelf smeren.

    Vriendjes maken met boeken

    Kan een boek je vriend zijn? In ieder geval kunnen boeken een rol spelen in vriendschap tussen kinderen. Er zijn prachtige prentenboeken over vriendjes maken, elkaar helpen, meedoen in de groep en samen avonturen beleven. Deze boeken kunnen je helpen om het thema vriendschap in je groep onder de aandacht te brengen en allerlei vriendschapsactiviteiten met de kinderen te ondernemen.

    Wat als het wél waar is?

    Om kindermishandeling beter bespreekbaar te maken op kinderopvang en basisscholen, heeft Stichting Groei Veilig een vernieuwend lespakket gelanceerd: Schildje. Jaarlijks leven zo’n 119.000 kinderen in een onveilige thuissituatie, wat nog vaak onder de radar blijft. Nicky Schijvens is initiatiefneemster van Schildje. Ze legt de nadruk op vroege signalering. En ze vraagt zich af: ‘Waarom wordt er bij kindermishandeling vooral vóór en óver jonge kinderen gepraat, maar niet mét die jonge kinderen?’

    Ze kunnen zo veel meer!

    Als het gaat over het stimuleren van de autonomie, denk je al snel aan peuters. Maar dit speelt ook al bij baby’s. Hoe dan? Inge van Rijn volgde een webinar over dit onderwerp en sprak met twee deskundigen. ‘Het kind vertelt jou wat het al kan.’