Wat kunnen we leren van de peuteropvang?

Uit de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang 2017 bleek dat de educatieve kwaliteit in de peuteropvang hoger is dan in andere opvangvormen. Wat kan de dagopvang leren van het (voormalige) peuterspeelzaalwerk? We vroegen het de ervaren ‘peuteropvangprofessionals’ Anja Booi en Wilma Ebregt én onderzoeker Pauline Slot.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Bij de start van het gesprek wil Anja één ding duidelijk maken: werken in de peuterspeelzaal valt niet helemaal te vergelijken met werken op een dagopvang. ‘Zo hadden we op de peuterspeelzalen – voor de harmonisatie – stabiele groepen én meer taakuren voor zaken als themavoorbereiding, oudergesprekken, kindregistraties, werkoverleg. Op de dagopvang doe je die dingen vooral tussendoor. Dat maakt ontwikkelingsgericht werken wat complexer.’ Maar het kan wel. Pauline: ‘Ga op zoek naar creatieve oplossingen. De ene pm’er kan bijvoorbeeld een thema voorbereiden, terwijl de ander zich bezighoudt met de groep.’

Benut dagelijkse momenten

Ook kun je van dagelijkse momenten

0
53

Wil je onbeperkt toegang tot de Kinderopvang magazine artikelen?

De Kinderopvang magazine artikelen zijn exclusief voor onze Kinderopvang-abonnees. Deze abonnees ontvangen 10x per jaar een print exemplaar van Kinderopvang magazine en hebben volledig en onbeperkt toegang tot de gehele website, inclusief het digitale archief van de printexemplaren van Kinderopvang magazine.

Heb je een Management Kinderopvang abonnement en wil je ook alle Kinderopvang magazine artikelen lezen? Dat kan, sluit dan uw abonnement over naar een combinatie abonnement.

Heb je al een Kinderopvang abonnement? Log dan hier in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.