Home 2022

Laatste artikelen

Zzp'ers
twee-scenarios-uitgewerkt-in-plan-voor-de-kinderopvang-tijdens-coronapandemie

Zorgen over zzp’ers

Terwijl het personeelstekort in de kinderopvang steeds schrijnender wordt, groeit het aantal zzp'ers in de branche daarentegen explosief. Noodgedwongen wordt er veelvuldig gebruikgemaakt van deze zelfstandig pedagogisch medewerkers. Maar met steeds hogere tarieven, wisselende gezichten op de groep en zzp'ers die geen idee hebben van de risico's, rijst de vraag: is deze tendens wel zo goed voor de sector?

Column Uit de media – Prijzen

Maatschappelijk belang kinderopvang vereist prijsregulering. Maatschappelijk belang kinderopvang vereist geen prijsregulering. Hoogleraren Janneke Plantenga, Thomas van Huizen en Paul Leseman (ESB, juni 2022) en Ed Buitenhek van Bureau Buitenhek staan diametraal tegenover elkaar over regulering van de uurprijzen.

Gesignaleerd

Hoe ga je als pedagogisch coach of vestigingsmanager goed van start in je nieuwe baan?

Afscheid van twee spraakmakende bestuurders

Na tientallen jaren gewerkt te hebben als bestuurder, nemen zowel Marie-Louise van Mourik (Junis Kinderopvang) als Jolanda Rikers (Kinderopvang Parkstad) afscheid. De één pionierde met de introductie van natuurlijk leiderschap in haar organisatie, de ander met talentontwikkeling van kinderen. Beiden hebben ze de maatschappelijke betekenis van kinderopvang in de spotlights gezet.

Opleiden in een praktijkomgeving

Studenten die pedagogisch medewerker of onderwijsassistent willen worden, zijn het meest gebaat bij studeren in een praktijkomgeving. Daarom is innovatienetwerk KEI gestart met het project LOL: Leren Op Locatie. ROC Nijmegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen én kinderopvangorganisatie KION werken sinds 2020 hierin samen om BOL-studenten een 'werkplekgebaseerd leerarrangement' te bieden.
Pedagogiek

Column Buitengewoon! Leren van bomen

Toen Kim Putters afscheid nam als directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) verscheen zijn boek Het Einde van de BV Nederland.

‘Te vroeg schools leren is schadelijk’

Leer- en gedragsproblemen zijn er in overvloed in het basisonderwijs vanaf groep 3. De opvang en kleuterschool kunnen een sleutelrol spelen, maar niet door het steeds vroeger trainen van schoolse vaardigheden. Guy Stevens luidt - met een hoop wetenschappers en experts - de noodklok: 'We moeten de ontwikkeling van het jonge kind niet versnellen, maar ze juist meer tijd geven voor een optimale ontwikkeling.'

Boeken Pleidooi voor vrij spelen

Door kinderen constant te overvragen op een manier die niet bij hun ontwikkeling past, creëren we leer- en gedragsproblemen zelf. In zijn boek pleit Guy Stevens voor het vrije spel, veel bewegen en het stoppen van de focus op schoolse vaardigheden op jonge leeftijd.
kinderopvang-en-onderwijs-slaan-handen-ineen-voor-gelijke-kansen-kinderen-den-bosch

Leren van waar je vol van bent

Voor Margot Meeuwig is Perron 07 de apotheose van een zoektocht van vele jaren, waarbij ze haar op Reggio Emilia geïnspireerde pedagogiek Sporen in praktijk brengt. Ze is niet iemand die water bij de wijn doet. Als het niet op de goeie manier kan, dan maar liever helemaal niet. In haar kinderdagverblijf in Den Haag zijn kinderen en 'perronista's' constant bezig met onderzoek en ontwikkeling.

Kennismaken met techniek

Overdag geeft Kevin den Otter technieklessen op de WereldKidz-scholen in Maarssen, na schooltijd kunnen kinderen op de bso van Eigen&Wijzer ermee verder. En Brigitte Moulaert geeft trainingen aan pm'ers en leerkrachten. 'Techniek is niet eng.' Het derde deel in een reeks over de Rijke schooldag, een initiatief van PACT voor Kindcentra.
Nieuwsbrief Abonneren