Misbruikincidenten hebben de kinderopvang onder een vergrootglas gelegd en pedagogisch medewerkers in verlegenheid gebracht. Als het gaat om het tonen van genegenheid aan een kind, gaat het nu vooral over wat niet mag. Dat maakt het onderwerp liefde, genegenheid en aanraken alleen maar ingewikkelder. Wat mag er wél? En hoe moet je het thema professioneel benaderen in plaats van alleen maar gevoelsmatig?
Worstelen
De Britse wetenschapper Jools Page deed onderzoek naar de genegenheid tussen beroepskrachten en jonge kinderen in kinderdagverblijven. Zij merkte hoe pm’ers worstelen met dit thema. ‘Als professional moet je in je omgang met een kind steeds bewust zijn van de rol die je hebt. En bedenken: is dit gepast? Handel ik naar behoefte van het kind of naar mijn eigen behoefte? Dit werk vraagt om serieuze professionals die mentaal en emotioneel sterk zijn en liefde ook kunnen geven met het hoofd. Het is geen simpel vak. Beginnende professionals zouden op dit vlak daarom ondersteund moeten worden.’ Page ontwikkelde twee tools om professionele genegenheid bespreekbaar te maken.
Reflecteren
Simon Hay, pedagoog bij KindeRdam: ‘Op deze manier reflecteren op ons handelen, is voor kinderopvangprofessionals nieuw. Pedagogisch medewerkers gaan wel met elkaar in discussie over pedagogische thema’s als straffen en belonen, maar elkaar aanspreken op professionele genegenheid gebeurt niet.’
Genegenheid; is dat niet de basis van dit vak? Lees nu het volledige artikel in ons online magazine en stel je vragen aan Jools Page >>
Medewerkers in de kinderopvang en het onderwijs gingen afgelopen maand in gesprek met medewerkers van Veilig Thuis, om te praten over de onderlinge samenwerking. Die vraagt nog wel om verbetering. ‘Schroom niet om ons te bellen.’ Lees meer