Ouders, in dit onderzoek specifiek moeders, spelen een belangrijke rol bij de taalontwikkeling van kinderen. Moeders lezen hun kind voor en praten veel met hun kind. Meisjes brengen meer tijd met hun moeder door dan jongens die ondertussen (buiten) spelen. Op het moment dat kinderen naar de basisschool gaan, komen meisjes mede door deze reden met een grotere woordenschat binnen dan jongens.
Taalachterstand inhalen
De Engelse krant de Daily Mail en het goede doel Save the Children publiceerden over dit opmerkelijke onderzoeksresultaat. Een onderzoeker zegt in de Daily Mail: ‘We zien dat moeders hun zoon aanzienlijk minderen leren over bijvoorbeeld het alfabet dan hun dochter. Dat is opmerkelijk, want dat verschil is er in het leren van cijfers niet.’ Als kinderen met een taalachterstand aan school beginnen, halen ze dat niet meer in. De onderzoekers zagen dat tweederde van de jongens op hun 11de een taalachterstand hadden die ze al voordat ze aan school begonnen hadden opgelopen. Op sommige scholen waren de taalverschillen tussen jongens en meisjes heel groot.
Nederland
In Nederland vraagt Stichting Lezen en Schrijven aandacht voor taalachterstanden die ontstaan op jongere leeftijd. Ook zij zien dat laaggeletterdheid onder volwassenen vaak al bepaald is op jonge leeftijd. Dat betekent dat nu zeker 14 procent van alle Nederlandse kinderen een risico loopt op een taalachterstand op latere leeftijd. Ouders die hun taalniveau verbeteren of taalvaardige pedagogisch medewerkers kunnen het verschil maken.
We weten al dat veel praten tegen baby’s goed is voor de taalontwikkeling, maar het maakt ook verschil hoe je dat doet. Het herhalen van woorden is een goede manier om de taalontwikkeling van baby’s nog beter te stimuleren. Lees meer